Blogger Backgrounds

Selasa, 29 November 2011

Welcome to three-SERIES





antara jentera yang lahir pada 1981

Semalam menjejakkan angka usianya kepada 30. Maaf tiada sebaris sms untuk mengucapkan “selamat harijadi” kerana aku sedar akan hari cuti dan tidak memungkinkan aku untuk itu.

Memasuki usia 30 tahun aku harapkan dia matang dalam segala hal yang dilalui dalam kehidupan ini, aku selalu menulis dengan rasa hati aku bahawa pengalaman itu adalah ilmu yang baik dalam kehidupan ini, dan seharusnya dengan ilmu yang diperolehi itu akan membuatkan kita matang dalam segala hal yang dihadapi. Penilaian yang baik sebagai manusia mampu menjadikan kita berfikir dengan otak sama ada perbezaan negatif dan positif itu perlu bagi meneruskan kehidupan.

Mungkin angka 30 ini jelas dengan kurniaan bernilai baginya melalui kehadiran permata hati di sisi.

Indah sungguh 3 series ini. Semoga dia terus matang seiring usianya.

Selamat Hari Lahir…………….

Selasa, 22 November 2011

Runtuhnya sorakan 70 ribu penyokong Indonesia di Stadium Bung Karno





120 minit yang begitu mendebarkan, begitulah yang terjadi pada perlawanan akhir sukan sea bolasepak Malaysia vs Indonesia malam tadi. Aku sampai seram sejuk nengok bola live kat umah semalam, debaran dan saat2 genting terdengar sorakan dan jeritan orang taman perumahan aku ni. Pehh aku rasa 80% rakyat mesia malam tadi dok nengok perlawanan bola ini.

Walaupun aku bukan pengemar sukan bolasepak, namun sejak mesia menang AFF tempohari terus rasa semangat dengan team mesia ni. Maybe lebih tepat nyer aura.

Tekanan yang kuat dari penyokong Indonesia yang bermian final di tempat sendiri mungkin menyelubungi pemain-pemain mesia.

Terdengar Tan Sri Muhiyidin komen tadi “menang bola sepak sukan sea rasa cam juara sukan sea plak”..Anyway Congrat Malaysia.

Isnin, 21 November 2011

Staf Pertama Pencen di Organisasi















Pegawai Automasi kami.......



Pustakawan terbaru....still bau kedai lagi








Organisasi IPTA yang aku bekerja sekarang ditubuhkan pada tahun 2000. So ianya amat muda dalam 11 tahun umurnyer. Kebanyakkan kakitangan yang mula berkhidmat di sini adalah dari salah satu IPTA dari selatan tanahair.Hanya aku dan beberapa orang staf sahaja yang berasal dari negeri selain melaka dan organisasi berlaian yang ditawarkan dijabatan ini.

Bagi jabatanku tanggal 17 Nov 2011, staf pertama telah bersara iaitu orang nombor dua di jabatan. So semenjak aku mula bekerja sehingga sekarang dari lain-lain pekerjaan sebelum ini, ini merupakan kali pertama aku berhadapan akan orang yang berpencen. So aku secara langsung teruja dan juga rasa sedih akan kebersaraan beliau.

Majlis makan malam telah di anjurkan oleh kelab jabatanku pada malam hari terakhir beliau. Tidaklah semeriah mana tetapi mungkin memberi satu rasa penghargaan yang mungkin ada nilainya.Tapi dengar-dengar ada satu lagi majlis secara haram dikalangan pegawai akan diadakan kelak.

Aku terbayang 26 tahun lagi, macamanakah aku pada majlis persaraan ku nanti????

Selasa, 8 November 2011

Salam Pengorbanan


Set mind golongan muda sekarang tiba je hari raya haji adalah orang tua pergi Mekah atau mungkin satu hari nanti diaorang akan panggil Arab Saudi plak) dan kedua sembelih lembu tanda pengorbanan. Emm suka atau tidak, betul atau salah itu hakikat. Berapa ramai golongan ini kalu kita Tanya apa cerita disebalik wujudnya hari raya haji ini? Cuba lah tanya. Hehehehe.

Dah lama aku perhatikan, bila tiba hari raya korban memang sudah kemestian umat islam di Malaysia ini berlumba-lumba membuat korban sama ada lembu ataupun kambing atau lebih glamer lagi Unta. Tak salah dalam melangsungkan ibadah itu, cuba apa yang aku lihat ia seolah-olah telah membazir dengan limbahan daging korban yang terlalu banyak. Dirumah aku xkurang 10kilo daging telah di sedekahkan oleh Masjid di kawasan aku dan juga orang perseorangan.

Terima kasih kepada yang memberikannya, semoga pengorbanan sembelihan anda di terima oleh Allah.Namun aku terfikir terlalu banyak di sumbangkan di sesuatu tempat, kenapa tidak pada masa akan datang ia dibuat secara berlainan iaitu seperti menyumbangkan agihan daging tersebut di tempat2 yang lebih memerlukan? Kenalpasti dan dibuat agihan dengan jumlah sewajarnya, atau pun lebih baik lagi menjadikan ia dalam bentuk masakan dan meraikan bagi mereka yang berhak mendapatkanya seperti rumah orang-orang tua dan juga rumah anak yatim ataupun madrasah2 ilmu yang dinilai boleh menerimanya?

Itu hanya pandangan, sebab aku tak mahu satu hari nanti akibat kemewahan sesetengah golongan membuat korban hingga terlupa objektif dan matlamat sebenar upacara sebelihan di hari raya korban ini. Jangan lah terjadi seperti golongan kini yang semakin lupa apa tiu pengornabana di hari raya haji ini? Haji? Korban? Cuti?

Khamis, 3 November 2011

sWEETS :-)



Selasa, 1 November 2011

Siapakah? Mengapakah wajahmu persis si dia???





Weekend lepas aku pulang ke kampung kerana jiran sebelah rumah aku mengadakan kenduri kahwin anak perempuan nya. Seperti tercatit pada catatan lepas, ayah pengantin perempuan ini baru sahaja meninggal dunia, walaupun agak dalam kesedihan, majlis harus diteruskan memandangkan segala persiapan telah dibuat dan di rancang dengan teliti, paling utama kad jemputan telah di edarkan.

Macam biasa aku sekadar menyibukkan diri yang tak berapa nak sibuk di dalam majlis berkenaan. Menjelang petang perarakkan pengantin lelaki tiba tanpa iringan kompang, tetapi slot pelamin tetap ada. Aku mula terpandang persis si dia ketika seisi mengambil gambar bersama pengantin di pelamin, tiba-tiba aku rasa terpegun bukan terkejut, yea persis ini pernah hadir dalam hidupku dlu tp tidaklah sampai terpancar video clip bersama nya lama dahulu. Otak aku dengan pantas membuka semula file lama yang telah tersimpan di dalam arkib itu dengan tiba-tiba. Yea dia….

Tapi semua itu hanya dibenakku tanpa ada seorang pun tahu apakah file yang telah aku buka itu, aku terus merenungi, dan memanatap persis itu sepuasnya sehingga ia beradar dari majlis itu. Memanglah itu bukannya tapi perisi itu benar-benar dirasakan aku begitu rapat dengan nya. Ahh itu perasaan dan bayangan aku sahaja. Selamat tinggal ‘Ina’, walaupun nama itu sahaja yang aku tau ketika majlis itu…semoga berjumpa lagi, percayalah aku tak bisa memilikimu lagi……………………….seperti kisah terdahulu….terima kasih kerana hadir pada hari ini untuk kuntuman senyuman dihatiku ini…………………….

Kebahagian itu adalah kurnia
Mungkin takdir ketentuan azali
Terbanglah dikau seluas dunia
Moga kelak bersua kembali