Blogger Backgrounds

Jumaat, 24 Ogos 2012

Ulasan Filem hantu gengster


Aku seorang yang amat susah dalam memberi rating tinggi bagi sesebuah filem yang aku tonton di panggung, seingat aku dalam sejarah aku muali menonton filem hanya beberapa sahaja yang aku boleh ratingkan baik. Aku memberi rating 1 hingga 5 binatang (bukan bintang). Kebanyakkan filem yang terbaik aku pernah tonton mungkin 4 binatang, biasa2 ada yang 3 ataupun 2,5. Mungkin orang kata aku ini buta seni atautak reti menilai. Bagi aku pedulik apa orang nak kata, sebab aku melihat dari segi pandangan dan sudut aku sendiri. hati aku gembira, atau tidak tidak boleh di samakan dengan hati orang lain. Kerapkali aku katakan minat setiap kita tidak sama, minat makanan pun tidak sama. maka u know my point.

Cuti hujung minggu, tiba-tiba membuatkan aku hilang arah, maka dengan tidak sengaja nya telah pergi ke panggung tanpa tujuan jugak, Dan membeli tiket bagi tayangan 'Hantu gengster" serius filem ni promosi memang kurang gila, so aku agak kurang tahu. Pada mulanya aku tak tahu juga yang pelakonnya adalah 'Namawee" yang pernah hot berkenaan mempersendakan lagu negaraku dlu. tapi bila dah tau sifat namawee ni, maka sekarang youtube mcm2 mende dia kutuk. Orang dah tak kisah dah pun.

Hantu Gangster berkisar mengenai Namewee yang memegang watak sebagai Te Sai, seorang pencuri dan juga merupakan seorang ayah yang miskin kepada seorang anak lelaki berusia 12 tahun, yang mana akhirnya terjerumus di dalam ilmu hitam dan membawa dia memasuki roh bekas ketua ahli kongsi gelap yang terdiri daripada Melayu, Cina dan India. Dia telah diminta untuk menghentikan pergaduhan di antara 3 cabang kongsi gelap itu dimana pergaduhan tersebut disebabkan oleh seorang ahli kumpulan yang kacak di antara mereka lakonan Farid Kamil.

Pada masa yang sama, Te Sai telah mencuba sehabis baik untuk menyelesaikan dilema di antara misinya dan sebagai seorang ayah yang masih mempunyai tanggungjawab. Menyentuh mengenai kehebatan para pelakon di dalam filem ini, pengarah , Namewee Berjaya membuktikan hanya dia seorang sahaja yang mampu memainkan watak sebagai Te sai.

Secara serius aku berani katakan Namawee mampu membawa wataknya dengan baik dan terkesan kat aku yang tengok ni..dlm watak ini beliau mempunyai perangai yang bersahaja dan kegilaan yang tidak dijangka yang mana agak sama dengan karakter yang ada di dalam filem ini,. Lawak film memang berlainan dari arahan filem-filem komedi yang lain seperti Afdlin dan jugak mamat khalid jauh sekali si Ahmad Idham atau razak Mohaideen.

Lawak yang lain inilah yang aku tunggu dalam cerita melayu. Bukan dari genre lawak yang sama je dari semua film. Sampaikan bila sebut si pengarah A, aku dh tahu cmne rupe lawaknaya. Mungkin kalu 1, 2 film ok lagi tapi kalu dah 10 film sama je lawaknya, apa the heeiii...

Aku suka dialog, aksi dan sindirin yang ada, Its complete abaout 1 malaysian.

Walaupun film ni nampak tidak mendapat sambutan, bagi yang membaca ulasan aku ini, cuba lah untuk menonton, jangan jadi macam film Hantu Kak Limah Balik Rumah, orang dah kecoh tengok kat panggung korang baru terhegeh nak car donlot pirate..lambat beb....pastu bleh xtau plak sebenarnya genre tu dah lama Mamat Khalid mainkan pada film sebelumnya..Dek sebab xsuka film melayu maka kita ketinggalan dan asyik dengan plot cerita cinta pengarah yang dah 10 kali main cerita yang sama. letak tajuk pun sama pas kembali, return, lagi... tu je lah tambah kat tajuk film nyer....

Khamis, 23 Ogos 2012

Sebelum, Semasa dan selepas Berhari raya



Pehh lama sungguh xupdate blog, rasa cam malas je di sebabkan puasa dan juga aku sibuk mengejar target kerja aku. 3 kombinasi latar masa aku dah redah ek..ok lah cerita serba sedikit mengikut kategori ni:


Sebelum atau lebih dikenali sebagai hujung-hujung puasa, konflik cuti menjadi persoalan, macam biasa di organisasi ku ada yang sebelum dan selepas raya cutinya. Berdasarkan cuti tahun sebelum. Aku jatuh pada sebelum raya, memandangkan tahun ini jika bercuti sebelum puasa memang tiada maknanya aku telah gamble untuk ambil selepas raya Rabu, Khamis dan Jumaat. Tetapi ini baru diperingkat ketua bahagian. Ketua Bahagianku telah berbincang dengan semua staf yang asas cutinya adalah berdasarkan jadual sebelum dan selepas sebagai panduan, namun beliau masih membuka peluang bagi perbincangan tawar menawar. Bagi beliau unit mesti ada orang walaupun berdua sebelum atau selepas itu. Semuanya berjalan lancar sah aku dapat selepas sebab ada antara staf tidak mahu bercuti di sebabkan mereka adalah dari tempat/negeri organisasiku. Settle hantar ke big bos, dia bertegas mahu staf mengikut jadual gilirin dan menyebabkan terpaksa mengikut giliran tersebut, sah aku gagal terus aku mengambil keputusan untuk tidak mengambil cuti, maka tahun ini aku tidak bercuti raya, raya ke4 dah mula kerja. Perlu di ingat aku akan balas cuti tersebut di saat dia memerlukan aku, tungguuuuu..tiada alasan tak bagi aku cuti sebab aku belum bercuti untuk hari raya ini. Ahhahahahaha.


Semasa ni kira dah tahap 1,2 dan 3 syawal lah. Kalu di ikut kadar kesemangatan raya bagi aku adalah petang raya dan juga sebelum jam 11 pagi 1 syawal sahaja, selepas itu dah rasa macam hari-hari cuti biasa. Serius xde apa pun kemeriahan yang aku boleh feel selain dari 2 masa tadi. Raya pertama dan ke2 berkunjung ke rumah saudara dan raya ke 3 dikunjungi oleh saudara pula. So akhiranya kusut dengan suasana termasuk jem di atas jalanraya.

Selepas emm raya ke 4 dah mula kerja so suasana berbeza dari semasa hari raya, sebab bila dah mula bekerja suasana pun dah jauh dari feel nya, kecuali menghadiri open house yang dibuat oleh staf, tp feel more to rasa jamuan biasa je..hahahah alahai raya, apa sudah jadi……………..

Selasa, 7 Ogos 2012

Tahniah Lee Chong Wei

Tahniah atas kejayaan meraih pingat perak di sukan Olimpik London 2012....

Alahai Klinik 1 Malaysia



12 ramadhan aku telah di serang selesema dan sakit kerongkong, sedangkan aku begitu menjaga kesihatan aku sepnajang bulan puasa ini. Jaga makan jauhi dari makanan yang terlampau banyak minyak, lemak dan kurang berkhasiat serta minum air msuam dengan banyak, air batu? Minta maaf ler itupun jika terpkasa yang amat terpaksa. Menjelang sahur 13 ramadhan selesema dan sakit kerongkong aku belum menunjukkan tanda-tanda akan pulih. Aku terus ke klinik panel organisasiku dan seperti biasa mendapat ubat yang diperlukan. 14 Ramadhan, hari ini aku bercuti rehat kerana ada urusan di kampungku, hari ini juga munculnya batuk pula sedangkan symptom batuk tiada semalam. Terlintas dalam hati sebelum ke bazaar ramadhan petang berkenaan untuk singgah di sebuah klinik 1 malaysia yang telah lama aku ketahui namun tidak berminat untuk dikunjungi sebelum ini. Why not petang ni aku cuba just nak ambil ubat batuk je kan.

Berikut merupakan step aku melangkah ke klinik tersohor ini (dgr kata siap masuk dlm lagu tema kemerdekaan ke 55). Untuk sekadar gambaran klinik ini dikawasan Parlimen Semberong kawasan majoriti melayu yang nama Bandar mempunyai no. 6.

Suasana dalam klinik tiada orang hanya seorang staf lelaki di meja pendaftaran, keadaan klinik yang begitu suram dan kurang menyakinkan. Mungkin bangunan klinik ini bukan di didirikan pada awalnya bukan berfungsi untuk sebuah klinik.

Aku memberi salam kepada staf berkenaan dan bertanya mengenai langkah yang aku perlu buat, sebab serius ni pertama kali aku datang ke klinik kerajaan sebagai pesakit. Beliau meminta kad pengenalan , mengambilkan aku no dan menyuruh aku duduk sementara dia mencatat butiran aku pada buku (masih manual) di atas meja berkenaan.Selang 7 minit aku dipanggil bagi mengambil kad pengenalan dan membayar RM1. Tiada yang ganjil setakat ini.

Selang 4 minit aku dipanggil masuk ke dalam bilik yang di dalam nya terdapat seorang staf lelaki yang lagaknya macam doktor, tapi aku yakin dia sekadar Medical Assitant yang bertugas. Soalan biasa bidang pengamal perubatan kepada pesakit, “ sakit apa?” tanpa melihat kepadaku, sibuk duk mencatit pd kad pesakit (erk aku belum sebut apa2 dia dah sibuk catat mende ntah), “batuk dan selesema” aku menjawab…soalan kedua staf berkenaan “ ada demam?” masih tak melihat kehadiran aku ni lagi..aku jawab “ rasaaaaa xde kot” sengaja aku jawab seolah tak yakin untuk melihat reaksinya.. beliau masih mencatit lagi..selang seminit mengundur kebelakang dengan kerusi berodanya mengambil 2 jenis ubat (1 selesema, 1 ubat batuk) terus menulis plak atas plastic ubat tu, serah kat aku tanpa melihat lagi kearahku. Aku ambil ubat dan ucap terima kasih terus keluar…

ITu je??? Sepatut bila aku rasa sangsi mengenai ada atau tidak demam, dia kena test guna thermometer untuk melihat suhu baru sah demam atau tak. Melihat muka pesakit pun tak mahu, cukuplah melihat dan senyum bukan menjadi masalah pun, aku terkilan dengan layanan tersebut walaupun ia tidak menguris hatiku tapi cukup mengambarkan akan ketidakprofesionanya MA berkenaan bertugas.

Aku beredar dan di meja pendaftaran ada seorang staf perempuan dan staf lelaki tadi menyusun sesuatu di tepi meja berkenaan, sekali lagi aku uji dengan mengucapkan terima kasih dengan kuat, tetapi hanya staf lelaki berkenaan sahaja membalas sama-sama dan berpaling kepadaku, staf perempuan berkenaan keras dimeja. Apa pandangan anda? Mungkin kes ini tidak besar tetapi cukup membawa kepada perpekstif dan anggapan negative pada pemerhati seperti aku.