Blogger Backgrounds

Isnin, 26 Julai 2010

Bila aku berkira dengan kerja


Prinsip aku mudah, keje untuk kepuasan aku tak pernah terfikir pasal ganjaran selain apa yang aku tahu hanya gaji di akhir bulan. Aku tak pernah berkira dengan kerja dan membahagikan kerja kepada pendapatan sehari. Ooo sehari RM 100 so aku buat macamana dengan nilai itu sahaja. Jauh jauh malah tak terfikir langsung pasal perkara ini. Prinsip asas aku bekerja untuk kepuasan. Kepuasan dalam membuat kerja, kepuasan dalam hasil yang di perolehi.

Tetapi peristiwa hari ini benar-benar mahukan apa yang aku tak pernah fikir itu supaya aku lakukan. Ok jika itu yang kamu mahukan, aku menurut sahaja. Tiada lagi kerja lebih masa, tiada lagi komitmen suka2 datang kerja/program dihujung minggu, masuk 8 balik jam 5. Enough is enough kamu nak aku jadi macamtu kan. Aku akan mulakan corak itu dalam keadaan penuh terhormat.

Selasa, 20 Julai 2010

Kau Laksana Bulan



Shafiq, Firas dan Adriana. Tv2 9.00 malam setiap Isnin. Entah mengapa sedar tak sedar dah lama juga aku layan cerita ni. Makin lama makin aku menghayati jalan ceritanya. Mungkin ada iras-iras pengalaman lalu kot. Well no komen lanjut dariku. Biarlah hati aku sahaja mengukir apa yang aku rasai dari cerita ini. Tambahan pula aku pun syok juga tengok Ayu Raudhah ni ala2 chubby chup cam si Dia dulu..Eh tiada apalah! sekadar terjelma. Sorry kepada pihak-pihak tertentu bukan mengagungkan tapi sekadar memori diri di angin lalu, sepintas terasa sepintas itu juga pergi.

Isnin, 19 Julai 2010

Ke Ekspo Kediaman Moden



Kunjungan ke ekspo ini juga telah di rancang sejak sebulan yang lalu selepas aku mendapat info promosi dari bunting yang digantung di tepi-tepi jalan. Habis hampir 5 jam masa aku di ekspo ini. Tidak terasa lama masa berlalu akibat survey sakan aku. Dapat lagi quotation baru untuk interior design, setakat ni, inilah rege terbaik aku dapat.
Aku puas hati dengan info yang diberi oleh pihak syarikat. Terdahulu di sebelah pagi aku memenuhi temujanji dengan seorang kontarktor yang ingin melihat on side umah aku untuk mengira panjang pagar, plaster ceiling serta kolam ikan. Anggaran kasar di perolehi, tapi aku dah memaklumkan kepadanya dari awal lagi aku akan buka kepada 2 atau 3 kontraktor lain bagi tujuan mendapat harga terbaik iaitu umpama tender lah ni.
Penting bagi mendapat harga terendah dengan kualiti yang sama. Yelah kita kan pengguna so bijak memilih mungkin satu kelebihan di samping mendapat ilmu-ilmu dari diaorang secara tak sengaja. Masing-masing up diri mengatakan yang terbaik. Adat orang berniaga.

Rabu, 14 Julai 2010

Berkunjung ke Houz Depot dan IKEA



Weekend lepas aku berkesempatan berkunjung ke 2 pusat kelengkapan rumah yang boleh di anggap besar di KL. Sebenarnya memang telah di rancang awal untuk ke lokasi ini. Tujuan mudah bagi mencari idea barangan yang ingin di beli nanti. Walaupun weekend ini agak penuh dengan acara autoshow dan 1 xf drift Malaysia open. Yang penting semua telah di cancelkan. Perancangan awal lagi penting.
Well not bad ke pusat kelengkapan ini banyak idea yang aku perolehi , kira macam aku pergi pertama kali ni just open survey sambil mata pena dan lensa kamera berjalan. Tidak dinafikan ada barang murah dan ada yang mahal, ini terpulang kepada kebijaksanaan memilih berdasarkan nilai.
Memang puas hati bila mana di malam hari aku mula mengatur perancangan ruang dan juga barang yang dijumpai di siang hari. Tapi tak lengkap lagi coz kepenatan menimpa, esoknya aku tak mampu bergerak bila bersandar di depan tv. Habis urat saraf aku kepenatan. Yang boleh bergerak hanya jantung dan kelipan mata. Hahahaha itulah penangan survey seakan di siang hari.
Next jumpa kontraktor untuk pagar, ceiling dan juga kolam ikan, mungkin jumaat atau sabtu ni set appoiment untuk itu pula. Penat juga yea merancang, macam nak rancang kawen plak huhuhuhu.

Isnin, 12 Julai 2010

Selamat hari lahir

10 Julai kembali lagi, well ini tarikh aku dilahirkan kira-kira jam 11.00 pagi di salah sebuah hospital terbesar di johor Bahru kira-kira 31 tahun yang lalu. Ketika itu keluargaku masih lagi menetap di Singapura, jadi bapaku terpaksa berulang alik di Tambak Johor bagi melihat ibuku di hospital berkenaan.

Aku dilahirkan secara pembedahan, tak pasti pula kenapa mesti dibedah bukan melalui kelahiran normal. Memandangkan ibuku terpaksa melalui pembedahan dan selepas kelahiran aku, ibu terpaksa di tahan di wad sementara aku dibenarkan keluar tanpa ibu.

Aku di jaga oleh Ibu saudara ku yang kebetulan memang menetap dijohor bahru. Ada cerita untuk ini, ada lagi seorang saudaraku yang juga kebetulan bekerja di Hospital yang sama ingin menjagaku juga. Tetapi ibu saudaraku telah merebutnya terlebih dahulu. Hehehehe kekadang dengar cerita si ibu gelak juga aku ni.

Terfikir gak aku nasib baik tak serah terus kalau tak duduk dengan keluarga angkat lah aku, dan yang pasti juga perjalanan dan corak hidup aku mesti lain dari sekarang.

Bagaimana pula dengan nama? Yup nama aku juga di pilih sebelum kelahiran aku lagi, anak ibu saudara aku tadi telah memberikan nama aku yang ada kini. Tapi serius nama aku banyak R dan memungkinkan juga orang yang tak boleh sebut R akan fail menyebutnya.

Dah panjang perjalanan hidup aku ni, perjalanan hidup yang panjang juga pastinya di kaitkan dengan pelbagai suka duka kehidupan. Sampai bila ia nombor umur ini akan terus bergerak? Anda tau? Aku sendiri pun tidak tahu..

Khamis, 8 Julai 2010

Skaf Merah Jambu Masuk RTM 1

Sebagai blogger yang kerap menulis, aku juga mempunyai beberapa rakan blogger di alam maya yang aku rasa pengalaman mereka juga suatu pengalaman berguna kepadaku. Tak ramai blog yang aku ikuti, boleh dikira dengan jari. Pada sabtu lepas, aku berkesempatan atau bahasa lebih tepat tertengok TV1 kira-kira jam 11.00pagi. Buka sahaja terus bercerita pasal hal bapa, so aku terus melihatnya sebab karangan ayat yang menarik. Tup tup nama salina ehh aku macam tau sekali paparan blog terbuka, wah kagumnya aku blog yang aku ikuti mampu menjengah tv1. Kembang idung den seketika. Congrat tu SMJ dengan skaf merah jambu.

Rabu, 7 Julai 2010

Berapa ikhlas, ikhlas anda?

Orang kata kalu nak buat baik kita perlu ikhlas? Bagiku ikhlas itu kita membuat sesuatu tanpa mengharap balasan. Atau lebih tepat lagi kita jangan berfikir pasal pahala atau apa-apa sahaja semasa membuat kebaikan malah buat baik tu pun kita jangan tau, biarlah ia spontan tanpa di fikir otak. Sebab bila otak berfikir itu sesuatu yang baik maka sedikit sebanyak akan terlintas segala benda. Baik mula-mula ikhlas dapat pahala jadi tak dapat pahala ataupun lebih baik sikit markah ikhlas itu tak penuh. Kira dapat lah jugakan kan. Agak-agak biasa kot dapat camtu. Sebab di mulut manusia ni lain tapi di hati kebanyakkan nya out. Sebab mudah kerana duit dan pujian mengatasi segalanya.

Orang juga berkata kalu kita buat baik dalam kehidupan, tuhan akan balas kebaikkan? Itu dah biasa dengar sejak zaman sekolah lagi. Cikgu, ustaz, mak bapak dan segalanya mengajar supaya jadi baik dalam baris perkataan yang sama. Tapi adakah setelah berpuluh-puluh tahun kita di dunia ni, ayat itu di fahami maksud? Dah biasa dengar jadi kita akan anggap acuh tak acuh je mengenai maknanya. Tapi bagi aku pula, dunia sekarang generasi sekarang kita bercakap kena dalam kontek logika, mengapa dan kenapa.

Kita buat baik kepada orang lain adalah untuk menolong orang dalam kesusahan, konsep mudah , tuhan akan balas 10 kali pahala kepada kita, kita juga perlu ingat kalau hari ini kita tolong orang yang keretanya rosak di lampu isyarat tuhan tidak akan balas kalau kereta anda rosak orang akan tolak juga. Mungkin kereta anda tip top takkan rosak. Tapi balasan kebaikkan tuhan pelbagai, hari ini tolak kereta orang esok lusa tuhan balas setahun tak demam? Sedar atau tidak? Berbaloi atau tidak?

Tapi logika juga, hari ini buat jahat curi rambutan orang, balasan pun mungkin pelbagai bukan je mungkin sakit perut tapi mungkin juga hilang kaki sebelah? Amacam berbaloi atau tidak? Kalau langgar biawak apa balasan ek? Uppp sorry for that….hehhehehe just my 5cent opinion.

Pemburuan Evolusi Ke Empat



Hari ini selepas menghadiri majlis perkahwinan anak jiran lama keluarga aku semasa menetap di Johor Bahru lama dahulu. Aku mengajak bapa ku berpusing-pusing di sekitar kawasan berdekatan bagi mencari-cari evolusi empat yang aku hajati sejak akhir-akhir ini. Spesis yang agak rare dan boleh dianggap super machines di kalangan machines-machines yang ada di jalanan, maka banyaklah kedai yang dikunjungi tetapi memang semua nya kehampaan berlaku.
Terpandang juga sang Type-R, apakan daya minat telah beralih arah. Sehinggalah aku terhenti di sebuah kedai yang aku terpandang adik-adik evolusi empat iaitu si evolusi tujuh. Emm memandangkan ia memang diluar bajetku, aku taklah terpandang dan memandang sangat adik-adiknya itu. Masuk ke dalam sikit, yea?
Terpandang seekor evolusi empat yang dihajati. Alamak malang, Tanya punya Tanya, sekali itu kete tokey kedai lah. Ciss mesti xnak jual. Memang betul beliau tak nak jual pun. Hampa sambil memesan kepada pekerjanya jika tersepak atau terpijak dikedai lain silalah berhubung dengan ku.
Dalam hirarki jentera di jalanan, yang aku boleh simpulkan spesis jentera boleh ditafsirkan kepada executive car, super car, MPV, SUV, compact, or production car? Terpulang menilai. Adakah jentera anda supercar? Atau production car? Atau sekadar masuk pintu, start engine, jalan pastu langgar biawak hehehhehehehe

Khamis, 1 Julai 2010

Kursus oh Kursus



Sebagai unit yang di amanhkan menyelaras latihan staf jabatan, aku bertanggungjawab memastikan staf mendapat latihan/kursus/bengkel dan sebagainya. Ada sasaran yang ditetapkan oleh university di samping sasaran SPA. 30 Jun seakan tarikh keramat apabila lebih 5 kursus di anjurkan di sekitar universiti. Unit aku juga menganjurkan kursus khusus untuk bidang gred aku. Jadi hampir 80% staf dalaman terlibat dengan kursus dalaman ini. Jadi bagaimana kursus luar yg juga menjemput jabatan aku? Terpaksa ada yang tak boleh dilepaskan pergi, ada yang curi-curi masa sekejap ke sana sekejap ke sini. Aku pula dihujani soalan oleh mereka untuk pergi kurusus yang mana satu. Aku tetatp dengan pendirian kursus khusus lebih penting dari kursus berbentuk umum. Akhirnya kursus aku selesai setelah berusaha yang agak panjang bagi mendapatkan penceramah. Terima kasih semua. Jumpa di kursus yang terdekat akan datang.