Blogger Backgrounds

Rabu, 29 September 2010

Aktiviti semput-semput suam






21 Sept 2010 xxBicara Ilmuxx telah dilangsungkan dengan serba tak kena, itu pandangan peribadiku. Aapa itu bicara Tokoh ini? Yup panggil 2 tokoh dan biincangkan berkaitan dengan tajuk yang diberikan. Tokoh yang di panggil memang hebat. Yang Mulia Dato Raja Abdullah Yaakob dan Prof Shahrin Sahib. Bagi pelajar Pengajian Maklumat Raja Abdullah Yaakob memang dikenali dengan hebatnya juga nama glamour Pak RAY. Prof Shahrin pula adalah Dekan bagi Fakulti Teknologi Maklumat dan Komunikasi dari UTeM ini sendiri seorang yang hebat dari segi komunikasi dan keselamatan rangkaian komputer malah ada yang mengatakan beliau antara salah seorang yang paling pakar mengenai komunikasi dan keselamatan rangkaian di Malaysia ini.





Program berlangsung dari jam 2.00 petang hingga 5.00 petang dan berlarutan melebihi masa ini. Banyak input yang diperolehi oleh peserta kerana kehebatan kedua-dua tokoh ini. Program banyak menafaat kepada semua. Cuma apa yang tidak diketahui umum susah senag di belakang tabir. Bagi aku program ini simple dari susur galur pengurusan. Tapi ada pihak membuatkanya begitu rumit. Senang sahaja pendapat aku mereka adalah dari golongan yang takut akan reality, tidak mahu mencuba, tidak yakin dan yang paling penting bodoh di alam fantasi orang lain bukan dirinya, mereka menganggap mereka pandai tapi hakikat bodoh sebab tidak percaya kata orang berpengalaman. Teruskan hidupmu untuk 8 tahun lagi.

Sabtu, 25 September 2010

Idungku Gatal....keh keh keh


Tiba-tiba terdengar lagu ni ketika melayan laptop sambil menonton cerekarama tv3 sabtu ni

emm ingat lah kat sesuatu, tapi siapakah dia....



Menatap indahnya senyuman diwajahmu
Membuat ku terdiam dan terpaku
Mengerti akan hadirnya cinta terindah
Saat kau peluk mesra tubuhku

Banyak kata
Yang tak mampu kuungkapkan
Kepada dirimu

Aku ingin engkau slalu
Hadir dan temani aku
Disetiap langkah
Yang meyakinimu
Kau tercipta untukku
Sepanjang hidupku

Aku ingin engkau slalu
Hadir dan temani aku
Disetiap langkah
Yang meyakiniku
Kau tercipta untukku
Meski waktu akan mampu
Memanggil seluruh ragaku
Ku ingin kau tau
Kuslalu milikmu
Yang mencintaimu
Sepanjang hidupku

Aku ingin engkau slalu
Hadir dan temani aku
Disetiap langkah
Yang meyakiniku
Kau tercipta untukku
Meski waktu akan mampu
Memanggil seluruh ragaku
Ku ingin kau tau
Kuslalu milikmu
Yang mencintaimu

Khamis, 23 September 2010

Kes Jutawan Nouvelle Visages dari kaca mataku



Pertama sekali aku mengenali jutawan ini dari perkahwinan beliau dengan penyanyi Nash, mengambil gambar kenangan perkahwinan dengan deretan anak di kedua pihak. Itu sahaja. Tak lama kemudian dengar dia bercerai dan kecoh pasal harta hingga setelah kematiannya kes masih tidak selesai. Selepas itu kecoh sekejap dia di tangkap khalwat di bilik hotel, namun dia memberi penyataan bahawa telah berkahwin di Thailand secara senyap dan belum mendaftarkan perkahwinan di Malaysia. Ini semua rentetan bagaimana aku mengenali arwah (jika keputusan DNA sah dia dah meninggal)

Beliau tiba-tiba muncul di paparan berita Buletin Utama mengatakan telah hilang ketika hendak membeli tanah di Banting bersama 2 orang lain iaitu peguam dan pemandu peribadi, masa itu berita belum memaklumkan bahawa pegawai bank CIMB ada hilang bersama. Duit semasa beliau hilang ada RM4juta, wau menarik sudah pasti aku menjangkakan beliau di culik dan sudah semestinya juga aku menjangkakan beliau akan dibunuh sebab penculik tidak perlu meminta wang tebusan kerana 4 juta sudah di tangan.

Sangkaan aku benar belaka apabila mendapat makluman awal melalui Utusan Malaysia bahawa beliau dibunuh, tetapi dengan lebih kejam lagi dan teori penculikan aku meleset sama sekali. Sudah pasti modus operandi penjenayah begitu hebat dalam kes ini, aku teruja dengan berita yang di sampaikan di samping membaca blog-blog tekaan blogger lain.

Kematian beliau menyebabkan terbongkarnya segala perilaku buruk si perancang utama sehingga di katakan boleh mengaitkan kira-kira 20kes yang lain. Perancang memang hebat tetapi sedikit kesilapan telah dia lakukan. Pekerjanya bukan pembunuh professional, mulut lembik bila di gertak polis habis semua berterabur rahsia. Dalam hal ini aku bukanlah menyokong penjenayah tetapi itu kesilapan yang aku nampak di pihaknya, bagaimana dengan 19kes lain yang tanpa dikesan sebelum ini.

Polis juga dikatakan cekap mengendalikan perihal kes ini, tapi pada aku sayang ia terlambat dengan 19 kes lain dan tidak keterlaluan aku katakan kes ke 20 ini juga telah terlambat. Atau mungkin juga ianya rahsia dan segala gerak geri suspek telah di ikuti? Itu kerja polis aku hanya membaca di paparan media mungkin betul mungkin juga salah.

Kenyataan sidang akhbar pertama Pengarah JSJ juga aku rasakan seakan-akan beliau tidak yakin dengan sidang media tersebut, terpaksa mengadakannya. Apa yang diperkatakan seolah-olah tidak menyakinkan. Pertama kali aku tengok seorang Pegawai Polis tidak yakin ketika berhadapan dengan para wartawan.

Sehingga ke hari ini, keputusan DNA belum dapat dikenalpasti, adakah tulang-tulang yang ditemui itu mereka ber empat sahaja? Atau ada mangsa lain yang berkongsi kubur di sungai yang sama. Sama-sama kita saksikan kehebatan Jabatan Kimia Malaysia.

Rabu, 15 September 2010

Inikah nasib aku



Dalam menelusuri kehidupan kita ini, ada benda yang kita telah tahu akan takdirnya. Kadang-kadang kita bersikap acuh tidak acuh dengan kepastian dan ketentuan itu. Tetapi adakala kita bersikap terlalu memikirkan akan takdir itu. Kita akan menjadi takut ataupun gembira. Terpulang pada sejauh mana baik atau buruk sesuatu takdir itu.Kadangkala kita juga mengharapkan takdir yang kita pasti itu menjadi lebih baik dari yang sepatutnya diterima. Walau apa pun yang pasti sudah tentu tuhan yang tahu segalanya.
Syawal 1 seperti yang aku telah tahu bahawa tiada kemeriahan yang aku jangkakan. Itu jangkaan, yang pasti aku telah melalui hidup yang sukar untuk masa hadapan. Aku tak pasti adakah niat aku baik atau pun buruk. Seingat logika akal aku ianya baik.Teatpi mengapa takdirnya begini? Yea takdir yang aku terima ini memang aku telah jangkakan. Aku pasrah dan tak tahu nak cakap apa Apa kesudahan? Sampai bila? Adakah akan terlambat? Aku buntu walaupun di ukiran riak wajah aku kelihatan bersahaja, siapa tahu persoalan di hatiku ini. Ingin sahaja aku begini sampai bila-bila. Yea sampai bila-bila. Tapi aku juga takut takdir masa hadapan akan menyalahkan aku untuk takdir hari ini.
Mereka hanya mampu berkata tapi tidak mahu memahami. Aku bukan mengaharap memahami secara bodoh-bodoh begitu tapi memahami dengan akal dan idea. Terima kasih 1 syawal.

Selasa, 7 September 2010

Selamat hari raya



Buat semua insan yang aku kenali dan aku tak kenali tapi mengenali aku.

Ceria di Aidilfitri Maaf Zahir Batin

Semoga maaf yang di hulur menjadi sempadan dan tidak di ulangi pada masa akan datang


bercuti dari 8 september hingga 13 september

Mencari kekayaan

Cuti hujung minggu ini, senyap bagiku tiada apa aktiviti yang menyibukkan membuatkan aku hanya duduk di rumah tanpa melakukakan apa2 aktiviti yang menarik. 2 hari yang akhirnya membuat badan aku abis sakit-sakit.

Merenung seketika aku mendapat sesuatu yang menarik dalam penilaian kepada orang dan juga persekitaran. Iaitu kekayaan. Semua manusia inginkan kekayaan. Tapi adakah mereka sedar bila mereka akan kaya? Hatta orang yang di rankingkan paling kaya pun tak kata dia kaya.
Kekayaan yang orang miliki sebenarnya di beri oleh orang lain akan status tersebut. Aku yakin orang kaya itu tidaklah kaya. Tapi sebaliknya kemampuan mereka yang tinggi. Kita boleh tengok diri kita sendiri, dulu kerja kilang gaji 1k sewa rumah rm350, tapi bila jadi pegawai dengan gaji 2k kita akan sewa rumah rm700. Jadi di mana nilai kaya tersebut? Gaji 2k pakai myvi tapi xkan orang gaji 20k nak pakai kete bermata besar tersebut??? Tentunya paling command MPV…jadi nilai nya serupa lagi. Key word penting besar periuk besar keraknya. Aku hanya menuntut keselesaan bukan kekayaan.
Aku juga turut mengagumi kata-kata ini "Kekayaan yang kita miliki saat kita mensyukuri hidup ini"

Jumaat, 3 September 2010

Nak dekat Raya Dah?


Alamak pejam celik pejam celik nampaknya dah 24 hari kita berpuasa di Malaysia ini. Cehh macam aku duk Tokyo plak sebelum ni berbicara sedemikian. Sebenarnya aku dan Tokyo tiada apa kaitan kecuali aku begitu taksub dengan arena permotoran di sana. Itu pembuka bicara, masalah sekarang adalah kenapa dah 24 hari berpuasa ni? Tak sedar sebab sibuk dengan kegiatan harian atau tak sedar sebab tak menghayati bulan keberkatan ini. Yang pasti masa memang cepat berlalu maklumlah akhir zaman kan.

Persiapan rasanya semua dah beres bermakna tiada bajet lagi kecuali pengeluaran duit raya sahaja. Tapi tak rasa pun macam nak raya, mana pulak perginya mood raya ni, setahu aku mood raya ni memang dah lama hilang kerana aku sudah semakin tua, keriangan hanya di zaman kanak-kanak. Yang ada Cuma feel balik raya sahaja sebab aku duduk diperantauan, kalau duduk di kampung juga lagilah terus takde rasa beraya.

Dalam pada kesibukan dengan ramadhan aku teringat si dia, ah biarlah tak elok di kenang tapi manis di senyumi. Dunia hadapan ini pasti menjanjikan reality, dunia lalu yang indah untuk pengubat alunan lara.Selamat berpuasa hari ke 24 keatas untuk si dia dan juga selamat menyambut aidilfitri walau dimana berada.

Khamis, 2 September 2010

Bonus dah dapat

Di pagi hari di saat aku malas nak keluar ke bank bagi membayar pinjaman ASB ku, menelusuri bilik rakan-rakan lain bertanyakan jika mereka mempunayai akaun maybank2u. Aku bukan takde maybank2u tu Cuma dah lama aku pun dah lupa password. Masuk salah seorang bilik pegawai perempuan dan kebetulan dia mempunyai akaun maybank2u. Kebetulan dia memang buka website maybank2u, aku bertanya dia berkata bahawa dia menunggu duit bonus masuk ke dalam akaun. Peh terkejut aku ada gak orang yang macam tu menunggu update akaun di depan mata? Aku memang dah lupa pasal duit bonus tu kalau tiada esiden di depan mata ini. Apa boleh buat ragam manusia, terpaksalah senyum sahaja.

Wah duit bonus lah aku mula terfikir untuk membeli sesuatu dengan duit itu yang boleh dipegang, dikenang dan bermenafaat selalu kepadaku. Sejarah bonusku memang tak banyak sebab semenjak menjadi kakitangan kerajaan melepasi angka 7 tahun ini, di fikir-fikir berapa kali sangat yang dapat bonusnya. Aku beli turbo timer, smart tag, aisbox ??? rasa itu sahaja kot mengikut tahun.

Kali ni bonus aku nak beli GPS pulak rasanya. Maklumlah aku ni seorang pelupa bab jalan ni. So dengan ada GPS ni dapat lah menggelakkan aku dari sesat dan terpaksa mem print google map tu bertimbun-timbun untuk ke sesuatu lokasi. Heehehe pergi Kuala Terengganu tak lah sesat nanti.

Rabu, 1 September 2010

Jentera, Manusia dan Kematian



21 Ramadhan jam 3.17 petang aku dikejutkan dengan berita kematian bapa rakanku, rumahnya pun tak jauh dari rumahku selang dalam 4 rumah je tapi dia di barisan hadapan rumah aku. Kemalangan yang meragut 3 nyawa termasuk ibu, adik dan seorang jirannya melibatkan 2 buah kereta. Sejenak aku terimbas segala kenangan lalu bersama arwah. Macam-macam kenangan terlintas. Sejenak kemudian aku teringat akan rakanku itu, kali terakhir aku berjumpa dengannya adalah Aidilfitri lepas, selalunya memang ada saja juadah hari raya dari rumahnya di pagi raya. Tambahan pula dia sudah berkahwin dan duduk di Pasir Gudang jadi Hari Raya sahaja lah kesempatan untuk berjumpa. 10 hai sahaja lagi untuk menyambut Aidilfitri sungguh berat dugaan yang menimpa rakanku itu, kehilangan kedua-dua insan tersayang, aku termanggu berkongsi perasaan.

Bagai satu trend atau satu fenomena yang di angkat, kemalangan adalah satu perkara lumrah menjelang Aidilfitri. Manusia lalai adalah tema utama kepada kesemua kejadian ini samada dari segi pihak berkuasa ataupun jentera itu sendiri semuanya bermula dengan manusia. Pihak berkuasa sibuk mengira Ops static mereka entah nak sampai berapa puluh ratus siri. Tapi hasil nya tetap sama. Sibuk keluarkan saman, buat roadblock itu ini. Tapi secara jujur aku tidak dapat rasakan kesannya. Jentera manusia pun begitu, yang bekereta standart keluar kilang sibuk nak jadi kereta racing di jalanan tapi ilmu serta bajet ciput. Dengan keadaan sedemikian jentera apakah yang dihasilkan, x lain x bukan jentera kematian. Ilmu juga perlu ada dalam melengkapkan ini semua.

Fenomena menangani dan mencegahi yang di laungkan pihak berkuasa aku tidak anggap gagal cuma kaedah yang harus ditukar sebab selama ini kemalangan tetap berlaku, bila dah lama dengan kaedah itu Nampak sangatlah logika nya tidak sesuai. Di katakan saman boleh mendidik pengguna? Aku 100% tidak bersetuju. Mendidik bukan dengan cara duit, sebab semua orang ada duit. Fikirkan.

Manusia juga harus bijak membela jentera mereka dalam memastikan selamat dijalanan. Jangan sibuk cakap orang bikin kete itu gila. Sebab kami tak gila lah kami berhabisan ribuan ringgit untuk suspensi untuk keselamatan dalam mengambil selekoh dsb. Contoh mudah aku beri, kereta tinggi suspensi standart kilang berbuai masuk selekoh 120kmj, apa jadi? Over steer bos makan line sebelah, kalu nasib baik lori menanti, kalu nasib xbaik terbabas ke tepi.Fikirkan
Ilmu juga perlu bagi semua orang, jangan dengar cakap-cakap orang sebaiknya selidikki yang mana baik yang mana buruk, kenapa perlu servis kereta bila mencapai 5000km? sebab itu orang bijak pandai cipta kereta dah tetapkan jadi kita yang xberapa bijak ni haruslah belajar. Kenapa perlu tukar tayar setiap 2 tahun walaupun bunga tayar byk lagi? Itu juga memang orang bijak pandai tetapkan, nak tahu sebab selidik lah ruang maklumat, banyak dah sekarang internet di depan jari tekan je lah. Bukan buka internet main game FB sampai mati pun camtu jugalah jadinya. Fikirkan

Takziah untuk rakanku Faizol bin Salleh semoga tabah dengan dugaan ini. Aku memahaminya.