Blogger Backgrounds

Selasa, 28 Februari 2012

Adnan SEMpit 2 : Review dari Kataku





Semalam berkesempatan menonton filem ini, patutnya menonton masa opening, tetapi di sebabkan beberapa rakan mempunyai hal-hal tertentu maka ia tertangguh sehingga ke semalam. Bukan tak boleh pergi sendiri, bagiku kalau nak menonton film komedi ni kena pergi berkawan baru seronok untuk gelak sehingga tanpa kawalan.



Sedikit komen dari apa yang aku tonton, film ini cuba menarik populariti dan jalan cerita dari adnan sempit 1. Memang aku sedia maklum bahawa ini sambungan dari filem terdahulu. Memang pecah panggung pun. Tetapi aku menonton ingin menyaksikan sesuatu kelaian dari film terdahulu bukan 100% tetapi walaupun 40% kelaian jalan cerita dan lawak sudah memadai.


Aku mengambil masa agak lama dari permulaan mencari punch line bagi yg aku istillah lawak. Memang susah. Berpusing-pusing legar jalan cerita di situ juga. Aku tau untuk lawak memerlukan sesuatu yang bodoh, tetapi tidak bagi di scene2 tertentu dalam adnan sempit.


Secara keseluruhan 2 bintang dari 5 ku berikan kepada cerita ini. Lawak yang aku bleh kumpulkan adalah percakapan bahasa inggeris pasar, perbuatan sedikit, memek muka sedikit, yang lain tiada. Adnan sempit masih terikut cerita lama.


Tapi judge sendiri dengan menonton film ini. Adnan sempit 1 lagi best sebab ia lagi fresh.....

Selasa, 21 Februari 2012

Engkau Terlalu Awal Dijangkakan Pergi




























"Salam makluman efendi dah meninggal dunia jam 1 pagi tadi".....Sms from Asmady 2.30pagi..


Apa perasaan anda menerima berita mengejutkan pada kira-kira jam berkenaan? selepas membacanya aku kompon tak boleh tido, otak aku terus memikirkan tentang arwah. Arwah merupakan rakan sekerja aku di sini. hampir 4 tahun aku mengenalinya sejak memulakan perkhidmatan di sini. Apa nak di kata? Maha besar kuasa Allah ke atas hambanya.


Arwah meninggalkan seorang isteri yang sarat mengandung (Due date Mac ini) dan seorang anak berusia kira-kira 2 tahun. Sedih sungguh aku memikirkan itu semua dan perjalanan mereka di masa hadapan. Terlalu awal bagiku untuknya di saat umur baru sahaja sebulan melewati angka 28 tahun dan dengan uisa perkahwinan yang masih baru serta anak masih perlukan kasih sayang di saat pembesaran kini.


Sebab kematian adalah kekurangan sel darah merah, sebelum ini juga arwah kerap keluar masuk hospital tetapi tidaklah sampai terlantar di perbaringan, ini membuatkan aku sedikit terkejut dengan kematian tiba-tiba yang menjemput.


Al fatihah, semoga tenang di sana di saat ramai di sini yang bakal merinduimu.

Selasa, 14 Februari 2012

Bulan yang Gila : 2 roadtax jentera tamat




Yup, memang gila apabila 2012 di bulan Feb ini aku menghadapi keadaan ini. Daihatsu dan Nissan aku tamat tempoh dibenarkan di jalanraya dalam 5 Feb dan 9 Feb. Terpaksalah aku menangguhkan si Nissan ke suatu masa akan datang, daihatsu dulu lah untuk run di jalanraya.


Adeh tergulek....gara-gara malas nak guna duit saving...padan muka.....

Khamis, 2 Februari 2012

Kuala Lumpur oh Kuala Lumpur




Tertarik dengan topik pagi Hot FM pagi hari tadi, "apakah tempat kenangan anda di Kuala Lumpur?" berbagai-bagai tempat yang menjadi kenangan bagi manusia yang pernah mengenali bandaraya ini.


Aku? pada aku kenangan aku di Kuala Lumpur adalah hentian Puduraya. Aku mengenali Shah Alam sekitar pertengahan 1999 ketika melanjutkan pelajaran ke UiTM, sinonimnya bagi manusia seperti aku yang menggunakan perkhidmatan bas untuk pulang ke kampung halaman, Puduraya adalah icon penting dalam perhubungan ini.


Aku mengenali Puduraya seminggu selepas orientasi di IPT berkenaan, mengikuti rakanku yang juga ingin pulang ke kampungnya di selatan. Yea puduraya adalah destinasi yang amat baru bagiku. Langkahan baru di bandaraya yang aku hanya tontoni di kaca televisyen sahaja sebelum ini.


Masih di ingatan apabila rakanku berkata bahawa selepas turun dari bas di Kuala Lumpur kita perlu memandang ke atas mencari bangunan Maybank, kenapa? sebab bangunan itu akan membawa kita kepada petunjuk dimana lokasi Puduraya berada. ketika itu jam menunjukkan jam 7 petang. Lokasi yang amat janggal bagiku namun dek kerana berdua aku kehilangan akan semua campuran perasaan itu.


Itulah Puduraya yang aku kenali sehingga kini, aku sempat menziarahi nya tahun lepas semasa ia telah berubah wajah. Syabas Puduraya, namamu akan menjadi ingatan dan kenanganku sehingga kini.


Aku senyum seketika dibangkunya....