Blogger Backgrounds

Rabu, 28 Mac 2012

Aduhai Manusia yang benci perangainya Sendiri

Dalam kehidupan di bumi ini selain manusia terdapat juga mahluk tuhan yang lain seperti binatang, jin dan sebagainya. Yang paling dekat dengan aku adalah manusia dan binatang. Pertama sebab aku sendiri adalah manusia dan yang keduanya binatang sebab ia makhluk bergerak yang aku nampak. Biarkan binatnag itu. Meh cerita pasal manusia dan perangainya.
Entah kenapa sejak kebelakangan ini aku suka sangat melihat dan merenung sikap manusia.

Melihat sikap positif dan negatif mereka. Dalam banyak ragam dari sikap mereka yang jelas sekali aku lihat mereka tidak sedar akan perihal sendiri, perihal manusia lain yang sering jelas dilihat mereka. Senang kata salah orang dia nampak, tapi salah sendiri? It all perfect. Sungguhpun ada manusia yang sedar perkara ini tetapi mereka juga akhirnya gagal menjadi manusia perfect. Aku juga seperti mereka. Tetapi aku sedaya upaya menyedari perihal ini untuk aku belajar dan kepuasan diri mengetahui tentang mereka.

Alhamdullialh sehingga kini tanpa sedar atau tidak 2, 3 perkara aku mula senyum bila rakan-rakan membangkitkan hal itu. Aku sedaya upaya tidak menjelaskan perihal sedemikian, kerana apa? Kerana manusia ini ego dan tidak mahu mengakui kebenaran. Berleter, tunjuk pandai, tidak ambil endah adalah bakal akan keluar jika aku menjelaskannya.
Antara contoh:

Tidak suka Keputusan Bos
Percaya atau tidak semua pekerja tidak suka akan bos mereka, keputusan bos buat semuanya serba tak kena. Kita lihat di sini jika dia pula jadi bos? Perihal yang sama juga bakal berlaku. Mengapa? Sebab manusia ni fikir dia perfect tanpa menyedari dia ego. Hakikat sikap dan kecenderungan mereka berbeza. Jadi setiap manusia itu berbeza. Bagi aku, bos pegang risiko jadi ikut sahajalah apa dia kata walaupun ia tidak sealiran dengan aku.

Kamu Negatif
Manusia yang mengatakan orang lain itu negatif, apa sebenarnya? Jelas dan mudah, sikap yang memperlihatkan orang lain itu tidak betul. Tapi persoalan mudah……dia adakah sama? Yup negative jugak sebab open fire….hahahhaa

Tidak kira apa pun sikap dan perilaku kita sebagai manusia, maka haruslah difikirkan kita ada negative dan kita juga ada positifnya. Kena akui, jangan bongkak melalui ego anda. Semoga aku tabah melihat ragam manusia-manusia ini sepanjang penghidupan aku yang di izinkan tuhan ini. Sabar , berfikir dan kepuasan melalui senyuman sendiri. Hai lah manusia……………

Selamat Tinggal Yan

Mula mengenali insan ini sejak pertengahan Jun 2008, hampir sama akan kemasukkan aku ke organisasi baru ku ini. Bath pegawai third generation. Dengan jawatan dan posisi yang sama. Namun yang membezakan kami adalah status jawatan iaitu tetap dan kontrak. Namun jugak setelah hampir 4 tahun di sini, aku telah Berjaya mendapatkan pengesahan jawatan, dia? Status kontrak masih menyelubungi walaupun jawatan yang sama telah di masukki oleh orang baru (kemasukkan 2011 terus dapat status tetap). What the frog????????? Jelas terasa baginya hingga membawa kepada pencarian kerja lain dan akhirnya mendapat di Lembah Klang. Maka segalanya telah berakhir pada 23 Mac 2012 yang lalu.

Mengikut rekod dia tiada masalah dengan kerjanya di sini, segalanya berjalan lancar. Berdasarkan penglihatan dan pengamatan aku, relation dia dengan bos agak longgar, yang aku sendiri tidak pernah tahu mengapa dan kenapa. Menurut sumber yang aku boleh percayai ada di kalangan staf yang mempunyai hasad yang kurang baik menyatakan sesuatu kepada pihak bos. Senang cerita kategori ‘tali barut’.

Biarkan cerita itu. Aku simpati dengan nyer. 26hb kami pegawai dari third batch generation seramai 6 orang telah mengadakan majlis perpisahan kecil-kecilan sebagai penghargaan kepada rakan seperjuangan ini. Pelbagai luahan di ceritakan, namun biarkan ia menjadi rahsia antara kami.

All the best…to sukses….goodbye!

Isnin, 19 Mac 2012

Anda bukan pakar tetapi anda boleh berkata tetapi kata tidak boleh membina realiti tanpa pakar

Dalam dunia yang dipenuhi manusia ini di setiap pelusuknya, ada berbagai-bagai manusia sebagai contoh mahir dalam perniagaan, kejuruteraan, pertanian dan bermacam-macam lagi kehebatan manusia. Yang jelas mereka semua mempunyai otak yang boleh berfikir. Bait ayat “ anda boleh tahu banyak perkara tetapi anda tidak boleh mahir dalam semua perkara” Jelas manusia hanya boleh pakar dalam suatu atau 2 perkara sahaja. Dari kemahiran ini lahirlah kata-kata, berbagai kata-kata sehingga di jadikan sumber aspirasi dan kebanggaan tamadun manusia itu.

Namun kata-kata seseorang itu tidak mampu menjadikan dia mahir dalam perkara yang diperkatakan. “Membina Negara hendaklah dimulakan dengan modal isnan yang cemerlang” tetapi adakah penutur mampu melahirkan insan cemerlang itu? Oleh kerana kekangan kemahiran yang boleh dimahirkan si penutur itu maka bagi menjayakan katanya perlu ada insan lain yang merealisasikannya. Boleh juga diperkatakan bahawa manusia ini bercakap tak serupa bikin.

Jadi apabila kita mendengar seseorang manusia bercakap dengan gah nyer, maka harus anda berfikir….berfikir…..mampukah dia? Tidak!!!! orang lain yang akan realisasikannya.Jadi hati-hati apabila bercakap, ada manusia seperti aku diluar sana akan menilainya dan aku juga penting dalam katamu……

Rabu, 14 Mac 2012

Penjenayah, Mangsa dan Peluang

Penculikan adik kecil Nurul Nadirah Abdullah 5 tahun aka Dirang dalam minggu lepas ketika membeli mi segera dan telur bersendirian ke kedai mungkin tak berapa famous untuk di ikuti oleh dada-dada akhbar atau muka TV. Tak besar pun coverage yang di buat, setahu aku minggu lepas ada 2 penculikan kanak-kanak yang suam-suam kuku je dilaporkan. Tapi selang beberapa hari mangsa kedua telah ditemui di lebuhraya. Agak malang apabila si Dirang tidak dijumpai sehinggakan polis mengumumkan penemuan rangka kesan terbakar yang ditemui adalah si mangsa.




Aku tertarik dengan kes Dirang sebab dia xpopular sebelum dan tiba-tiba popular minggu ini. Tapi aku telah mula tertarik minggu lepas apabila pihak polis dalam statement awal mengatakan ia bukan kes culik dan beberapa suspek mula di soal siasat dan salah seorangnye adalah bapa mangsa. Yes kes menarik yang nampak susah tetapi telah mula di lengkapi puzzle. Kes ini juga menarik perhatian Sultanah Johor melawat ibu mangsa di kediaman mereka.
Tup Tup…keluar berita minggu ni, rangka yang dijumpai kesan terbakar sah bukti DNA milik mangsa dan beberapa suspek telah ditahan. File closed.


Itu sebahagian rentetan cerita yang kita ketahui melalui paparan media. Tapi kes sedemikian bukanlah baru terjadi, ia sudah lama seperti sebati dalam masyarakt moden hari ini. Cuma adakah masyarakat mengambil iktibar serta perhatian dan tindakan yang perlu dibuat, adakah?
Sebagai orang biasa kita kerap kali atau 100% menyalahkan kecuaian ibu bapa, namun bukan keseluruhan factor itu adalah ibu bapa, masyarakat juga harus termasuk di dalam peratusan tersebut. Namun apabila menyalahkan orang lain, kita memang pakar. Terjadi lagi akan salahkan orang lagi. Tanpa sedikit pun sebelum ini memikirkan jalan penyelesaian. Itu lumrah sampai bila-bila pun. Mendengar slot pagi HOT FM menemuramah Penganalisis Jenayah Saudara Kamal Effendi (bila nak dapat pingat Datuk ni? Bukan pingat Dato’ yea) seakan terbuka minda bahawa kursus pencegahan dan cara menghadapi penjenayah adalah perlu di terapkan kepada kanak-kanak. Bukan sahaja kursus kebakaran, kursus menghadapi penjenayah di saat memerlukan adalah penting bagi kanak-kanak. Contoh mudah, bagaimana kaedah menjerit dengan betul ketika menghadapi kecemasan? Ibu bapa atau guru mungkin berkata supaya menjerit tapi tiada praktikalnya oleh kanak-kanak itu. Lontaran suara secara live perlu. Itu contoh mudah dan banyak lagi cara lain yang kurang dipraktikkan. Kini kebanyakkan kita hanya bila dah terhantuk br terjadi situasi kura-kura terbalik…panik….takut…..itulah kita.
Selagi ada mangsa dan peluang maka di situ wujudnya penjenayah.

Jumaat, 9 Mac 2012

Apa sudah jadi SBPA?

Mula aku ketahui pada bajet 2012 yang lalu (hujung tahun 2011). Sebagai kakitangan awam dan kebanyakkan juga yang lain -yang diambil berat cuma bab bonus, bonus, bonus tu je hal-hal lain tak amik port sangat pun. Namun pada nyer aku tertarik dengan BR1M, amanah saham SARA yang 5k tu, pendapatan sehingga 3k utk umah 1 mesia dan tentu sekali SBPA.

Meniti hujung tahun 2011 dengan seakan satu pupukan slogan di minta iaitu pilihanraya aku menjangkakan 2 perkara iaitu bonus dan kenaikan gaji, yea memang betul sebelum hari raya dapat setengah bulan bonus dan bila bajet dibentangkan dapat lagi setengah bulan so finally it one month bonus. Ok done!

Kenaikan gaji cuma aku anggap sebagai kenaikkan gaji macam tahun 2007 (ingat lagi masa ni hutang jentera aku habis dengan pihak maybank, nyaris nak angkat jentera 2.0 Perdana) bila bajet di umumkan rupanya skim ditukar SSM to SBPA (WTF…..What The Frog?). Selepas tu mula gelombang tentang bermacam2 khabar angin mengenai gaji, gaji je lah sebab org tak kisah bab lain pun. Aku pun tertarik dengan gaji dan skim umur pencen.

Gelombang ini aku rasa dalam bulan 12, dengan tergesa2 nyer segala sector dan jabatan kerajaan giat membuat presentation mengenai skim ini dan mcm dapat di andai seakan memaksa menandatangani SBPA (memang pun SSM death end). Aku faham 1 perkara, SBPA ketika tu memang xcomplete lagi (aku jangkakan masa PM umumkan masa bajet satu perkara pun mengenai SBPA ni belum wat) banyak pekeliling dlm SBPA belum didedahkan sedangkan kakitangan awam kena tandatangan, tambahan pula ketika itu bulan 12 dan nak dilaksanakan pada Januari 2012. Maka semua lah tandatangan sedangkan masa itu si Omar (CUEPACS) sibuk kata jangan tandatangan.

Pro atau contranya SBPA masa tu memang kena tandatangan jugak, apalah si omar tu ngarutkan….ok fine nak perjuangan kakitangan kerajaan. Maka kerajaan pun hold dan wujudkan satu team kaji SBPA. Pulak dh cakap nak tarik balik untuk kaji. Ok Fine!

Bila dah kaji keluar kenyataan SBPA di mansuhkan??? (WTS… What The Froggie?) Apa ni wat kenyataan, Orang besar plak tu pastu tarik balik, commonlah kita nak orang besar yg yakin dengan keputusan sendiri bukan jenis cakap pastu tarik balik, tak kaji ke dulu sebelum keluarkan kenyataan. Ni bukan cerita kat sekolah atau Taska Kg Pisang. Aku boleh terima lagi kalu SBPA itu ditambahbaik tapi bukan dimansuhkan. Aku bukan sokong SBPA atau SSM, tapi aku melihat keputusan yang telah dibuat sebelum ini di tarik balik, bagaimana corak dalam membuat keputusan terdahulu itu. Untuk rekod ‘aku bukan suka politik’ biru, merah, jingga atau apa saje warna aku xsuka.

Lebih menggelikan hati si Omar sebelum ini yang duk marah sana marah cni sekadar mengeluarkan kenyataan “ emm gaji akan dibayar atas tunggakkan’ mcm gitu ler lebih kurang maksudnya..hahahaha kalu di lihat dari penarikbalikkan SBPA td dan penggunaan SSM semula..Aku lihat sama je dari segi gajinya…mungkin ada yang jawatan jumud dan kenaikkan gaji jangka panjang yang aku kurang melihatnya.

Khamis, 8 Mac 2012

3 hari yang meletihkan

Apa sudah berlaku pada dunia?


Persekitaran aku?


Pehh aku demam 3 hari,


tersadai kt umah mcm orang nak mati. Aku memang collapse gile kat umah, sampai bernafas pun bau ubat, alhamdulilah hari ke 4 telah menunjukkan perubahan ke arah kesembuhan. Pastinya 3 hari yang memberI aku banyak pengajaran tentang kesihatan dan keserasian klinik.


well now aku kembali enjoy live aku kat dunia ni lagi. Ingat jalan ke depan buka kebelakang, namun harus di ingat belakang juga memberi pengalaman dan ingatan untuk langkah yg baik di masa hadapan.


Mmuahhhh aku sayang semuanya....