Blogger Backgrounds

Selasa, 15 Disember 2009

Lawatan Kerja Ke UTM, Nanyang Technology University dan National University Singapore

7 Dis 2009 sempena rangka lawatan kerja ke Perpustakaan Sultanah Zanariah UTM umpama lawatan yang membuka minda terhadap dunia luar dalam dunia perpustakaan. Program lawatan ini adalah sempena melihat rangka kerja yang dibangunkan oleh perpustakaan-perpustakaan ini berkaitan dengan pembangunan respisotori ni kira cam satu web lengkap dengan keratin akhar, thesis, kertas peperiksaan yang di online kan. So kalu student nak just click ke kat web portal perpustakaan. Seharian di UTM bagi ku amat bermakna seumpama ilmu itu emas. Banyak yang boleh di share untuk pembangunan bersama. Aku mengambil peluang ini mencungkil segala. Walaupun ada unit yang tak sempat aku jelajahi. Terima kasih kepada en.Jabar rakan sepermainan jentera dahulu yang begitu bersungguh menerangkan kat aku skop kerja imaging document nyer tu.

Setelah selesai kira-kira jam 6 petang, seperti taknak balik masing-masing, kami akhirnya terpaksa akur untuk ke tempat penginapan di M Suite Hotel Johor Bahru betul-betul berhadapan dengan Danga bay. Hotel nice so dapatlah merehatkan diri semalaman sebelum bertolak ke singapura pada awal pagi keesokkanya. Sleep well hotel ni memang selesa, aku suka katilnya yang lembut sangat.

Seawal pagi 8 Dis 2009 telah membangunkan diri untuk melangkau masuk ke singapura, sebelum tu kena lah breakfast dulu di hotel. Setelah selesai dan semakan passport di buat kami menuju ke Singapura dengan penuh debaran. Untuk rekod ni merupakan kali ke 2 aku ke singapura untuk tahun ni. Perjalanan menaiki bas sedikit sebanyak agak berlainan ketika menaiki kereta dahulu, ini kerana kami terpaksa turun bas bagi berurusan dengan Imigresen ke-2-2 negara ini. Alhamdullilah segala berjalan lancar kami tiba di destinasi lawatan pertama Nanyang Technology University.

NTU membuatkan kami amat kagum dengan apa yang di lihat, Library NTU seakan-akan konsep Perpustakaan Negara Malaysia, aku sedaya upaya menanya dan menanya bagi menimba ilmu yang mereka ada untuk pengalamanku. Ternyata teknologi dan kemudahan mereka sama sahaja seperti library-libraray yang lain, walau apa pun ia juga mampu menajamkan idea aku di sini.

Makan tengahari di singapura, kat kedai mamak je nasi beriani singapura + teh tarik = SingDolar 7.00 (RM 17.30) emm apa bleh wat dah terpaksa. Aku sempat juga shupping cenderamata untuk staf aku, susah jugak kalu staf bawahan ramai ni terpaksa berabis banyak tapi apalah sangat untuk nilai penghargaan dari orang yang menghargai. Abis gak about singdolar 48 emmmm RM RM RM100???…

Next location is National University Singapore, Library ini juga seakan-akan konsep sebuah perpustakaan awam di Malaysia. Tapi ia merupakan sebuah library university. Tak tergambar nak dikatakan. Melawat hamper 2 jam di sini bagaikan 2 minit xpuas memandang tak puas bertanya walaupun lidah tergeliat dek speaking English. Tiba university sendiri kira-kira 1 pagi. Esoknya aku terus kepneatan dan bercuti membesarkan perut di rumah…

picture told everything…..

0 Komen: