Blogger Backgrounds

Selasa, 29 Jun 2010

Me reka Letak



Kini tiba masa mencari pereka dalaman bagi rumahku yang dijangka siap pada bulan 3 2010. Bajet aku tak fikir dulu. Sekarang masa untuk menentukan konsep berdasarkan perbincangan dengan pereka dalaman terlebih dahulu. Jelas aku mahukan konsep moden dan berwarna ceria tetapi dalam tona yang lembut. Hijau menjadi pilihan bagi set dapurku. Itu hanya inspirasi awal dibincangkan bersama pereka. Bilik tidur utama pula antara merah hati + hitam ataupun pink +merah hati. Ruang tamu mengambil tona putih tetapi tidak pasti dengan kombinasi warna itu. Sekarang aku menunggu idea ku diolahkan secara visual pula oleh pereka.


Antara yang paling susah diterjemah adalah bahagian dapur coz mengambil kira segala ruang termasuk satu set bar. Tak sangka bar tu mahal juga, takpelah sekali buat terus semua, kalu dah pindah takut tak buat dah, jadi selam segalanya sekali. Anggaran kasar bagi kos 3 bahagian ini dalam lingkungan 25k.


Mahal? Murah? Tengok dulu design visual macamana. Uh belum masuk lagi untuk lanskap taman. Hajat dihati nak gazebo dan dibawanya ada kolam ikan..hehhehe itu kalu dicongak pun dalam 10k atau lebih. Adeh………..40k complete, cuci kaki, cuci tangan, duk diam2..who want to marry me hehehhehehehe

Isnin, 28 Jun 2010

Melihat Bulan, Berfikir Seribu Anganan



kebetulan semalam on the way balik dari kedai interior design pas pergi makan, layan tengok bulan di satu sudut dunia ini. Memerhati bulan membuatkan aku melepaskan segala yang ada di pemikiran, lapang rasanya. Membuat aku tersenyum, keliru dan bermacam-macam perasaan lagi. Bahagia juga sesekali memerhati bulan. Cubalah walau seketika. Ia sentiasa memandang kita setiap malam, apa salahnya sesekali kita memandangnya pula.

Rabu, 23 Jun 2010

satu, 2, tiga, empat


Aris Ariwatan 1234

Satu...
kasih yg abadi
Tiada tandingi dia yang satu
Dua...
sayang berpanjangan
Membawa ke syurga kasihnya ibu
Tiga... lapar dan dahaga
Rela berpayahan setianya ayah
Empat...
mudah kau ketemu
Berhati selalu beza antara
Kasih dan kekasih


Ibu kuingat dahulu
Menyisir rambut ku kemas selalu
Ayah menghantar ke sekolah
Bergunalah ilmu bila dewasa

Sayang dengar lagu ini
Untuk kau sandarkan buat pedoman
Jangan manis terus ditelan
Pahit terus dibuang...
itu bidalan
Harus kau renungkan
menghayati puitis lirik lagu ini dengan penuh perasaan membawa kepada aku berfikir indahnya kata indahnya makna. Cuba dengar untuk merasainya, nescaya kita akan sedar akan sesuatu yang kita paling hargai di dunia ini sama ada sedar atau tidak.

Khamis, 17 Jun 2010

DEmamon



Selasa aku dh rasa lain macam, suhu badan mula rasa tidak konsisten. Hari Rabu aku mengambil keputusan untuk tidak bekerja, memang biasa cmtu, aku kalu rasa badan tak best aku akan bercuti.

Konsep aku mudah kalu dah nak sakit tu beerti akan sakit, jadi sebelum dia menjadi tambah buruk baik ambil langkah berehat dn tindakan yang patut. Kalu bertahan gak mungkin akan membawa bencana yang lebih besar. Baik tak dapat pergi kerja sehari jadi 2, 3 hari melarat dahtu bukan baik betul mesti ada yang tak fit 100% cam merana gitu. Rabu aku pergi klinik, sah demam, nah ko amik banyak gila ubat diberi macam orang sakit kronik betul padahal demam selsema je.

Mujur aku ni jenis tak takut makan ubat so di telan semua. Lalok 1 hari dek dadah dr ubat tu.Sehingga blog ini di coret aku masih kanyol lagi. Aku gila sesuatu yang baru plak, huhuhu evolusiempat

Jumaat, 11 Jun 2010

Piala Dunia Oh Piala Dunia


Acara tertinggi perlawanan bolasepak telah bermula lagi selepas 4 tahun (2006) lalu di mana Itali menjadi juara.
Aku mengenali Piala Dunia mungkin baru itu pada tahun 1990 di Itali ketika mula berpindah ke Felda, tau nyer mudah dulu ada coklat yang dibeli kalu beli 6 free 1 batch Negara yang bertanding so gila sangat lah nak batch tu, bertimbun beli coklat. Masa ni Jerman Barat menang dan masa ni gak Jerman masih lagi terpisah dua iaitu timur dan barat.
Bermula dari situ terus di ikuti 1994 di Amerika Syarikat, yang ni plak dapat poster besar perlawanan lengkap beserta gambar pemain dah mula tau-tau lagi. Paling aku tak dapat lupa pemain dari Colombia, Andres Escobar telah mati ditembak di negaranya setelah menjaringkan gol sendiri ketika tewas kepada Amerika pada saingan awal. Pehh biasa ah bila sebut bola ni mesti ada perjudian so adalah yang tak puas hati tu akibat rugi banyak.
Terus ke tahun 1998 haa ni aku dah besar banyak. Tuan rumah 1998 adalah Perancis. Tuan Rumah perancis menang masa ni kalahkan Brazil 3-0. Hehehe masa ni jugak team sekolah aku kalah 3-0 dengan SMK Bentara Dalam Batu Pahat dii mana aku salah seorang pemain sayap kiri ketika tu. Aku memang suka pemain sayap kiri kalu main bola, tapi tu semua dah tinggal kenangan sebab aku tak boleh bersukan lagi kini.
Sebab aku tak boleh bersukan bermula tahun 2002 ni lah dimana world cup diadakan di Korea Selatan dan Jepun. Ni memang aku akan ingat samapi bila-bila. Masa ni aku duk terlantar kat umah sebab baru terlibat kemalangan jalan raya di shah alam yang menyebabkan aku extend setahun belajar. Kaki patah, so tengok bolah kaki bebalut + letak atas meja sambil tengok tv. Sebab masa ni masa korea dengan jepun hampir sama dengan Malaysia, dan banyak perlawanan diadakan siang hari waktu Malaysia.

Di Jerman 2006 aku berkhidmat di Pahang, tak banyak catatn memori yang aku ingat ketika aksi 2006 di mana Itali telah menang final masa tu tewaskan Perancis. Haa bar ingat masa aksi final Zinedine Zidane telah menanduk dada pemain Itali Marco Materazzi, yup aku tengok saat-saat tu.

Sekarang 2010 aku di Melaka, jadi apakah coretan kali ni? Walaupun aku ni tak minat bolasepak disebabkan bahang yang melanda macam satu fenomena, terpaksa lah aku mengikut fenomena itu. Team pilihan aku, macam biasa Jerman, aku dh beli baju tanda sokongan kepada Jerman kali ni. Go go Jerman.

Aku Marah Sangat

Semalam selepas balik kerja, aku rasakan amat letih dan memungkinkan aku menjadi malas untuk memasak. Aku pula tiba-tiba dalam kepenatan terasa nak makan nasi ayam, bukanya aku tak tahu membuat nasi ayam tapi dek kepenatan aku tadi, mengambil keputusan untuk pergi ke sebuah restoran nasi ayam berdekatan dengan kediamanku. Tiba sahaja di restoran tersebut pelanggan ramai luar biasa, ingatkan nak makan terus kat situ tetapi tiada tempat duduk kosong. Baru aku menyedari kediaman aku berdekatan dengan Stadium Hang Jebat yang menjadi gelanggang utama SUKMA Melaka 2010 ini.

Terus ambil keputusan juga untuk membungkus, terpaksa lah beratur, dihadapan aku ada 4 orang dan belakang pula seoarang.

Lambat juga servis dia, tapi aku faham sebab ada yang membungkus dalam kuantiti yang banyak. Jadi apabila semua dibelakangku telah habis tiba giliran aku, lama juga menunggu. Hati aku menjadi panas tetiba 2 bungkusan yang siap telah diberikan kepada orang belakang aku, emmm panas sudah aku tapi dek kerana 2 bungkus itu tadi aku lepaskan dengan muka yang agak marah. Maklumler ku bungkus 1 je. Menunggu lagi selepas itu giliran aku mendapat bungkusan itupun setelah 3 kali aku cakap. Aku pun membayar, ketika aku hendak mengutip duit balik dari orang yang aku bayar terdengar dari belakang suara pekerja restoran “bang bayar kat depan ek” kat belakangku masih leka mengutip duit, serta merta aku menjadi marah dalam hati. Ketika ini aku dapat rasakan itu bukan aku.

Sebaik aku menoleh kebelakang aku ternampak seorang pekerja restoran tapi dia tak pulang ulang perkataan tadi. Aku memang menunggu dia cakap lagia apa yang dia cakap kat belakang aku tadi. Pusingan aku itu memang merenung tepat kedia , semua orang yang beratur melihat aku juga. Memang nasib budak tu baik, aku tak tahulah kalu dia ulang lagi, mau aku pekik kat dia dalam kedai itu. Serius masa tu aku memang dapat rasakan itu bukan aku. Kaunter yang dia suruh bayar tu bukan ada orang, dia nak suruh aku tercegat lagi ke tunggu nak bayar pulak, lagipun pekerja berdekatan aku kat situ sdg pulangkan duit aku pun bukan aku duk saja je. Pehh samapi luar lah aku pandang dalam kedai itu. Memang panas, aku rasa tahun ni aku tak pernah semarah semalam.

Khamis, 10 Jun 2010

Gaza oh Palestin



Dalam bulan ni kecoh tentang Israel. Kapal bantuan kemanusian telah dirampas oleh Israel di laut antarabangsa. Kisah aktivis Malaysia yang di katakan wira Negara. Aku blur dengan dua situasi ini. Seakan ada yang tidak kena bagiku. Misi ini tiba-tiba jadi popular. Popular sebab ada rakyat Malaysia. Sehingga di bawa ke Parlimen Malaysia. Kecaman itu, kecaman ini. Aku bukanlah penyokong Israel, aku tau dah dari dahulu memang Israel macamtu, itulah Negara yang wujud tiba-tiba dengan keberkatan dari bangsa yahudi lain.
Ahh malas nak cerita Israel tu. Ia tetap begitu walaupun begitu begini gesaan kita kepadanya. Berbincang kesalahan di A cari penyelesaian sampai ke Z akhirnya A juga tak berubah-ubah. Jadi perjalanan rundingan,kecaman dan sebagainya dari B-Z sia-sia belaka. Emmm berbalik kepada kepopularan itu tadi, siapa sebenarnya yang boleh dikategorikan sebagai wira? Wira level apa ni? Wira memang wira tp kualiti tu aku konfius skit. Misi tak Berjaya, rugi lagi ade ler, risiko yang bahaya, tau dh akhiranya macamana.
Walauapapun aku respek aktivis yang terlibat dengan inisiatif bagi membantu Gaza. Oh ya mengapa dulu masa mereka pergi xde publisiti sebesar kepulangan yang tidak mencapai objektif kini ek? Hehhehehe faham faham. Congrat and full honour to all aktivis.

Selasa, 8 Jun 2010

Bercuti Lagi :Di Penyabong Mersing


28-29 Mei yang lalu, aku telah bercuti ke penyabong mersing. Mulanya aku menempah seawal akhir april berkenaan tempat penginapan di CBR tetapi pembatalan saat akhir oleh tuan punya resort membuatkan aku bingung. Tetapi mujurlah Kak Timah sudi bertangungjawab dan mencarikan aku resort lain untuk menginap.

Well not bad, penyabong sungguh pun tak sepopular pantai lain tetapi pemandangan nyer cantik dan sesuai untuk berehat minda gaya sederhana. Aku menikmati percutian 2 hari 1 malam ini dengan penuh kepuasan. Huhuhu dengan rm300 aku mampu ke Penyabong huhuhuhu. Jumpa di Cameron Highland selepas ini dan jajahan wajib risik tawan tahun ini Kuala Terengganu.

Jadual Penuh aka Full House


Seawal bulan mei jadual untuk Jun aku telah penuh terutama weekend. Cuti sekolah akan segera dikaitakan dengan majlis perkahwinan. Mujur masih ada kengkawan yang masih sudi menjemputku. Jemput awal insyaalah aku pasti datang. Jadi itu menjadikan seawall mei plannerku telah dipenuhi dengan undangan-undangan ini.

KL-Kuantan-Melaka-Johor Bahru. So siapa yang 2,3 hari nak kawen baru jemput aku minta maaf banyak-banyak lah coz ada yang lebih awal menempahku. Aku bukan berlagak atau menyombong tapi bila mereka berada ditempat aku pastinya mereka memahaminya.

Jemputan perkahwinan sekarang bukan zaman2 tahun 80an dulu yang boleh dikira dengan jari di tambah pula kenalan hanya berada di sekitar kampung yang sama. Kini zaman telah berubah, manusia telah ramai, faktor lokasi untuk penghijrahan juga telah terbuka luas. Itu hakikat kalu kita peka dengan masyarakat hari ini.

Isnin, 7 Jun 2010

Melihat Mimpi Melepasi 2 Jun dan juga 6 Jun


2 tarikh yang akan kita lalui sepanjang hidup kita di dunia ini. Apa erti tarikh ini jika ia bukan tarikh lahir anda? Hari Penting Negara? Atau sebagainya. Ini tarikh yang aku rs aku ingat walaupun aku ini tidak begitu kuat menempuh kisah lalu. Rasanya tak banyak tarikh di ingatan aku ini yang boleh menyebabkan aku lupa? 10 Julai? 7 Januari? 19 Jun? 19 Sept? 28 Nov? emm seingat aku tak sampai sepuluh kot.

Walaupun begitu setiap tarikh itu pasti ada catatan yang aku sendiri ketahui. Membahagiakan atau mendukakan itu lumrah kita sebagai manusia yang punyai perasaan, Cuma bezanya bagaimana kita mengawal kesemua perasaan itu. Berfikir terlebih dahulu atau terus menghukum perasaan itu. Manusia yang tidak tahu jiwa aku pasti cepat menghukum itu semua. Biarkan mereka, seperti yang aku telah jelmakan hanya aku sahaja yang tau setiap tarikh itu.

Aku hanya mampu senyum sendirian apabila aku menikmati layanan perasaan aku di satu lokasi wajibku menilai alam dan kehidupan ini. Mimpi bukan mainan tidur lagi kini, ia menuntut kita untuk berfikir bagi perjalanan seterusnya.


Broery Marantika ada melukisi lirik:

Biar lah bulan bicara sendiri
Biarlah bintang kan menjadi saksi
Tak kan ku ulangi walau sampai akhir nanti
Cukup derita sampai di sini

Selamat Ulangtahun Cinta dan Segalanya….

Rabu, 2 Jun 2010

Angka 2 : Hari ini antara warna kehidupan dan hari lalu masih dikenangi


Angka 2 hari ini mempunyai 2 maksud kegembiraan syukur dan kedukaan semalam. Orang kata yang gembira itu meriangkan. Ya genap hari ini 2 tahun aku berkhidmat di sini bukanlah suatu angka yang besar bagi suatu pengalaman yang berharga, di sini aku bahagia dengan cara kerja,rakan sekerja yang dapat menerima aku seadanya tanpa membezakan negeri kelahiran dan juga sifat-sifat negative lain. Aku senang denga kerjayaku kini. Aku berharap dapat menempuh angka-angka seterusnya dengan tenang di samping cabaran yang memang sentiasa ada.

Aku selesa dengan watak aku yang suka menghiburkan semua orang. Kerana aku mahu orang senang apabila bersamaku, gembira walaupun dalam kedukaan, menghilangkan stress walaupun terganggu. Aku bukanlah mahu dihormati, dipuja atau di sanjung atas sikap keceriaan aku itu. Cuma aku berharap apabila suatu masa nanti apabila seruan tuhan memanggiku dalam waktu tanpa dijangka, aku mahu mereka rindukan derai tawa aku menceriakan mereka semua. Rasa bahagia yang dimiliki orang merupakan kepuasan kepadaku walaupun jauh di sudut hati aku, aku juga manusia yang punyai sifat seperti mereka KEDUKAAN tapi aku tidak mahu kongsikan itu secara lansung untuk kesedihan mereka, cukup dengan lontaran pengalaman supaya mereka tidak jatuh terhadap kedukaan sepertiku dilain masa.
Ya hari ini mungkin juga angka 2 bagi memoriku duka silamku, sekadar memperingati bukan untuk meminta simpati, ia juga pengalaman bukan untuk mengecilkan hati sesiapa. Cuma aku pinta, fahami diriku sebab aku juga manusia yang mempunyai palitan tertentu yang sukar dilupai. Fahami jiwaku baru kamu memahami diriku. Orang selalu berkata ‘don’t judge a book by its cover’ itu reality yang perlu difahami dengan rasional bukan dengan perasaan. Puas sudah aku lalui semua itu, tolong jangan menambah kesan di palitan itu sebaliknya sokonglah aku dengan kekuatan dari dunia barumu. Ingatlah aku juga manusia yang ade sensitiviti yang perlu dijaga.

Selasa, 1 Jun 2010

maafkan


Hari Kualiti Organisasi 2009














Hari Qualiti organisasi aku diadakan setiap tahun bagi menghargai mereka yang cemerlang dalam melakukan tugas dalam tahun sebelumnya. Anugerah Khidmat Cemerlang diberi bagi menghargai segala usaha keras mereka komited terhadap kerja. Sejauh mana aku secara peribadi mempercayai ini semua? Adakah mereka benar-benar layak? Ikut giliran? Semua ini aku timba dari organisasi lama aku sebelum ini. Pemarkahan SKT mahukan 100% dengan alasan kerja telah dilakukan. Tiada nilainya jika mentality ini bersarang di dalam kepala mereka semua. Aku hanya mampu mengatakan ‘kecian’ sambil mengeleng-gelengkan kepala. Lupakan kebodohan lampau, berbalik dunia aku sekarang, walau apa pun markah yang diberi di sini mereka akur, jalur markah organisasi aku adalah sekitar 80-85 bagi orang hebat. Bawah 79 adalah normal dan kategori biasa. Bagi mereka yang hebat semestinya bos mahukan justifikasi kehebatan mereka secara bertulis, sah di sini lebih telus. Anda hebat? Berbukti? Anda layak. Bagi perpustakaan seramai seramai 5 orang telah di anugerakan APC bagi tahun ini. Keseluruhan university adalah seramai 130 orang. Tahniah pada semua.