Blogger Backgrounds

Selasa, 30 November 2010

Rumah 95% dah siap


Dalam tak sedar, rumah yang aku beli dh hampir siap, pintu pun telah dikunci oleh pihak pemaju. Last weekend aku berkesempatan bersama kontraktor luar mengukur pagar hijau yang dibuat oleh pemaju, niat dihati nak gantikan dengan pagar batu biarlah nampak seragam. Dah ukur tapi 2,3 hari dia akan beri quatation.
Aku bajet dalam 4k jugak termasuk salur air dari atap. Jangan bicara pasal duit, jangan bicara pasal rugi. Sebab aku kenal diriku, kalau dah masuk rumah ni, aku yakin kalau aku tak buat sekarang nescaya 90% naluriku akan membiarkannya sampai bila-bila berpagar hijau itu. Aku rasa semua orang akan terjadinya demikian rupa. Malas dah nak pindah-pindah barang, malas dah nak bersepah-sepah kan rumah, malas segalanya. Semalam juga aku telah ke pemaju bagi membayar duit sambungan air bagi meter katanya.

Semakin dekat bermacam-macam perasaan tiba.
Pertama duit yang bakal dikeluarkan untuk kos masuk rumah, dah wat bajet kira-kira 40k jugak akan habis unuk interior termasuk perabot, ini angka terbaru kira last month. Angka mungkin berubah tapi hope aku dapat kawal diparas bajet berkenaan. Abislah duit saving aku..warghhhhhhhh takpe-takpe pujuk hati yang lara…

Kedua, bersedia untuk membayar bulanan rumah, bukan tak biasa tapi sebelum ni bayar bulanan rumah untuk rumah orang lain yelah sewakan. Ni rasa membayar bulanan untuk hak sendiri. Harap bayar kete pun dah habis..nak cari kereta lain termanggu-manggu..hai manalah performance car idaman ni. Tapi duit dah abis di perkara pertama di atas..Takkan nak pakai kete kompak lagi…tidak aku tak mau.

Ketiga, uh macamana ek duk umah sendiri dalam keadaan orang bujang dengan rumah yang fully furnish??? Nak jaga and maintain pulak tu. Dalam kepala dah ada solution, nak upah mak cik cleaner kat upis aku wat keje-keje mengemas sekali sebulan. Duit jugak tu tapi hasil aku tak perlu bersusah payah membuat kerja-kerja remeh temeh mengemas habuk2….

Keempat, macamana lah duduk dengan kejiranan melayu nanti, untuk rekod aku tak suka duduk dengan kejiranan melayu coz mereka ni pembising sikit walaupun aku ni orang melayu. Satu lagi kejiranan melayu ni busy body. Ahh mesti tertekan, kalu kusut sangat ada kang aku sewa umah lain lagi tenang.

Satu, dua, tiga dan empat..wah cukup teruja juga dengan masalah ini…………………………………………………….

0 Komen: