Blogger Backgrounds

Khamis, 29 Disember 2011

Hujan, Hentian Bas dan Perempuan

Suatu petang ketika dalam perjalanan pulang dari tempat kerja, cuaca hujan aku melewati satu hentian bas dan terpandang seorang perempuan sedang duduk menunggu bas, dari kejauhan datang seekor anjing yang berlari hampir kebasahan menuju ke hentian bas tersebut lalu berhenti menumpang teduhan dari hujan yang turun. Sungguh terundum hati aku melihat dengan tiba-tiba perempuan itu menendang anjing itu seakan menyuruh beredar dari situ. Anjing itu dengan pantas terus berlari beredar dari situ membawa diri entah kemana sebab aku telah melewati hentian itu.

Terdetik dalam hati nak sahaja aku berhenti dan menendang perempuan itu pula. Antara betul dan salah, dan siapa hendak membela nasib anjing itu tadi? Lupakan genre haram, kembalikan sikap kemanusiaan.Maaf manusia anda semua telah gagal dari kepekertian tinggi yang diagung-agungkan itu. Belajar kembali apa itu dosa, apa itu pahala, apa itu dirimu sebenar.

Khamis, 22 Disember 2011

.......S-B-P-A ohhh S-B-P-A...........




Kencangnya perdebatan sejak bulan nov lalu, hebatnya orang kita membuat spekulasi, hebatnya kuasa FB, SBPA yang mengantikkan SSM pada 1 Januari 2012. Lama dah tahu sejak belanjawan aritu lagi. Walaupun ada yang tak tahu pun pasal belanjawan t terus jadi tahu apabila ringgit di janjikan.

Bukan sahaja SBPA, sebelum itu rm100 untuk bantuan budak sekolah, bantuan rm500 untuk isi rumah berpendapatan rm3k. Golongan yang tak tahu pasal belanjawan pun tiba-tiba celik mendengar mengenai ringgit? Sudah pandai berkata pasal borang dan di mana harus memperoleh sumber ringgit tersebut. Ada manusia yang tahap pergi kerja kaku depan PC pun tiba-tiba aktif bergerak mendengar perkhabaran ini. Begitulah hebatnya ringgit. Tu belum lagi bercerita apakah sumbangan nyer kepada Negara, komuniti dan juga tempat kerja serta keluarganya sendiri lagi, terasa macam tak layak je manusia tu.

Ini yang aku lihat gelagat manusia sejak pengumuman belanjawan tempohari.Aktif dan pantas, celik dan ligat.

SBPA? Aku bersyukur kerana telah belajar dari pengalaman manusia-manusia organisasi lamaku dahulu. Bagaimana mereka berpencak silat apabila mendengar khabar angin yang pastinya belum sahih lagi. Begitulah manusia hingga kini masih sama. Gelagat yang aku suka lihat, namun di sini perpekstif nyer mungkin jauh lebih baik dari organisasi dahulu. Bersilat sedikit2 tu biasalah tetap ada.

Selepas mendengar taklimat, aku baru faham dan apa maklumat yang di bentangkan aku fahami, usah di Tanya perkara yang belum dibentangkan. SBPA ini belum lagi menyeluruh, semacam kita ingin mewujukan 1 buku yang mempunyai 365 mukasurat, yang terkini siap baru 100 mukasurat.

Jadi jangan ditanya apa ada dimukasurat 300. Jelas pelaksanaan nyer berperingkat dengan dikatakan ada 13 pekeliling lagi pelengkap bagi SBPA ini. So tunggu update dari semasa ke semasa. Apa yang telah diterangkan setakat ini aku fahami dan jelas tiada penindasan. Khabar angin dan spekulasi luar? Biarkan mereka, aku hanya percaya pada yang rasmi.

Perlu di ingat setiap yang baru akan pasti berlakunya perubahan. Tiada erti perubahan jika tiada sesuatu yang baru. Dan yang baru itu memang sukar diterima, sebab? Mudah kita belum biasa.

Bila Impian Sendiri Untuk Orang lain


Dulu aku hanya punyai impian yang hanya aku akan berusaha penuhi untuk kepuasan dan lambang pencapaian aku. Aku tak pernah pulak fikir pasal orang atau sekeliling mengenai impian aku itu. Bagiku aku dah berusaha jadi aku layak untuk menikmati impian aku itu. Ramai juga orang yang mungkin berfikiran macam aku ini.

Bila menonton Tv semalam, aku seakan mula terfikir kembali bagaimana ke arah impian yang lebih besar untuk menafaat bersama ataupun tanpa menafaat kepada aku sendiri langsung. Yea impian Tun Mahathir ke arah 2020, dia cipta impian itu, dia berusaha ke arah itu namun akhirnya impian itu jika berjaya adalah untuk rakyat Malaysia? Beliau dapat apa? Dan mungkin juga masa memperkenal dan berusaha beliau telah berfikir akan umur belaiu sama ada panjang atau tidak(dengan usia mungkin 95 tahun kelak).

Ya inilah dinamakan mencipta impian untuk orang lain. Sekali imbas pun aku dapat membayangkan diminda. Besar sungguh impian itu untuk kesenangan dikecapi generasi 2020.

Aku pun harus memikirkan sesuatu “impianku untukmu” bila?

Selasa, 20 Disember 2011

Otoshow Gegaria Klebang




























































Isnin, 19 Disember 2011

Kompilasi Suatu Perjalanan

Orang kata rakyat Malaysia ni sopan santun, hormat menghormati dan berbagai lagi bla bla bla bla yang postif. Namun begitu perlu di ingat selagi bernama manusia, kita tidak akan lari dr 2 sifat yang punyai pro n contra nyer. Ada baik ada juga jahat, ada murni ada juga kotornya. Jadi apa bila di perkatakan yang buruk kepada rakyat yang mengakui akan tinggi darjat kebaikkan nya maka apa akan jadi? Jadi xkeruan terus jadi yang contra nye itu td dengan tiba-tiba tanpa di sedari. Alamak….

Kisah 1 : Buli
Semalam aku on the way ke Autoshow Gegaria harian metro di dataran klebang (konsert sorry aku xlayan just for otoshow sahaja), mcm biasa jalan dari Bandar menghala ke pantai ini akan menjadi jem yang amat teruk, malah teruk pun lagi ok berbanding apa yang aku lalui, bayangkan 4 km jarak terpaksa melalui perjalanan dalam 90 min? what the frog kan…
Macam biasa apa akan jadi kalu dari 2 lane menjadi 1 di atas jalan raya itu? Semua kereta berebut nk masuk ke lane yang telah menjadi tunggal di hadapan..Apa sepatutnya masyarakat yang berpekerti tinggi buat bila berlaku situasi cmni? Yea berebut masuk tanpa fikir law (masuk bergilir secara berselang seli) Tambahan plak kete beliau telah dibikin ala2 street racing (yg aku fikir tahap Ah-Beng) Sorry lah bro aku dh lama main kete aku tau apa modified kete low class dgn high class. So jangan nak menunjuk sangat. Mentang-mentang aku bawa kete stendet beliau nk tunjuk hebat. Aku tak marah sebab aku dh lama hidup di jalanraya di Malaysia ni. Cuma pelik kenapa aku tak buat macam beliau ketika aku bawa kereta modified aku? Sebab aku bukan sebaik orang Malaysia tadi. Jelas bukan.




Kisah 2 : Mana Garisan Traffic Lite?
Oh ya bp jauh kah sepatutnya anda berhenti atau memberhentikan kereta ketika lampu bertukar merah? 1. Sebelum garisan? 2. Tengah2 garisan? 3. Selepas garisan? Atau 4. di tengah2 persimpangan ke empat2 lampu isyarat terbabit? No 1 orang tak heran atau hargai jika anda lakukan. No 2 Orang pandang-pandang sahaja. No 3 dgn no 4 orang yang berbudi bahasa tadi akan buat apa yea? Yang di tengah tersenyum macam siamang yang nak lal bermuka ganas sambil menghambur kata-kata yang enak di dengar? Inilah masalahnya apabila ada yang mendakwa berperkerti tinggi yang tidak tahu menghormati orang lain. Kegagalan beliau-beliau ini menganggu keseluruhan ekosistem kelancaran di jalanraya. Semalam aku senyum besar melihat situasi beliau-beliau ini. Hakikat memang ada, apabila mampu beli kereta tapi kurang punyai daya kelogikan.




Kisah 3 : Perdana vs Kriss
Penunggang motosikal bersama anaknya dan juga pemandu kereta bersama keluarganya. Aku lihat sedang bertengkar di tepi jalan raya Malaysia. Tanggapan pertama aku “keji dan buruk”. Mengapa? Ada keluarga di bawa, ada anak di bawa, ada masyarakat yang memandang? Apa beliau-beliau nk tunjuk? Nk tunjuk hebat? Tumbuk aje lah apa plak nak bertengkar, senang kalu nak meninggal pun puas hati kan….Setakat lawan kata apalah sangat, oh aku lupa beliau-beliau berperkerti tinggi. Malaysia rupanya.


3 kisah itu aku jumpai sepanjang perjalanan pergi dan pulang, betul atau tidak apa yang aku lihat hanya orang Malaysia sahaja boleh mengenalpastinya. Hebat bukan…..

Jumaat, 16 Disember 2011

Hot Import Nite

esok 17hb, pi layan show kereta-kereta import plak kat stadium melawati shah alam. Hope the best....sebab aku pun dh pkai kete import gak sekarang hehehehe.........

First Opening : Layan Mision Imposiblle : Ghost Protocol

Semalam aku layan bagi first opening, well 2.5 binatang sahaja untuk cerita ini......

Rabu, 14 Disember 2011

Aku orang Pahang atau aku orang Johor?




Pahang dan johor adalah 2 negeri berbeza, satu selatan dan satu lagi kategori timur. Kalau bendera ia berlainan tentu sahaja loghat dan gaya hidup nyer juga berbeza. Habitat dan golongan yang tinggal juga aku boleh kategorikan sebagai berbeza juga.
Nasib aku memang ditakdirkan merasai kenikmatan dan suka duka di dua negeri ini. Yea persamaan nyer itu pasti dan juga aku pernah berkhidmat di kedua-dua negeri ini. Terima kasih kepada semua yang mengajar aku erti kehidupan di tempat-tempat ini. Aku yang dahagakan pengalaman memang amat benar-benar menghargainya.

Persoalan timbul, bila mana orang kerap ada yang mengatakan aku ini orang Pahang, kelahiran Pahang dan berasal dari Pahang. Mengapa? Gara-gara aku pernah berkhidmatan di Pahang dan aku kadangkala menggunakan loghat lenggok Pahang. Membuatkan aku tersenyum bahawa aku berjaya mengaburi identiti sebenar hakikat asal kelahiranku. Memang Pahang banyak membentukku mengenai masyarakat dan budaya hidup merkeka sehinggakan aku telah menyerap segalanya tanpa aku sedari.

Dakwaan ini jika dilihat bukanlah sesuatu yang besar bagi aku, namun secara lebih mendalam aku telah hilang akan cara keselatananku yang patut ada di dalam jiwa aku ini.

Sesungguhnya di mana langit dijunjung di situ bumi ku pijak, namun mengapa dah lama aku berpijak di negeri hang tuah ini aku tak boleh menyerap apa-apa…hehehehe sesungguhnya yang pasti aku adalah orang Johor.

Selasa, 6 Disember 2011

Apa aku FIKIR?

Minggu ni seakan tiada masa untuk aku merewang2, aku cuba utk menggelak dari merasa stress. Mungkin berjaya mungkin tidak.Apa yang aku hadapi sejak 3, 4 malam lepas macam nak demam tetapi tak demam-demam, yang pelik nya kenapa di waktu malam sahaja? Mistik? Aku ke klinik sebab supply ubat yang saki baki demam yang lepas tu dah abis. Emmm ternyata memang aku tak demam kata doctor. Hahahhaha pelik-pelik, dalam xdemam tu pun aku telan je ubat. Alhamdulliah malam ke 5 ni rasa dah feel ok for 98%. Yes aku dah pulih akhirnya? Uikkk dah akhir ke? Ah biarkan ia berlalu.

Jentera baru yang kat garaj ni dah hampir sebulan aku bwk balik, skit pun aku tak sentuh apa2 lagi, agak pelik bagi kaki modifikasi seperti aku ni membiarkan sebuah jentera standart begitu lama. Yang penting aku tengah kering ni, mau gak 4, 5 bulan di biarkan begitu, lagipun dok tengah kumpul ilmu mengenai MPV, hehehehehe dalam otak ni ada gak puzzle puzzle yang belum lengkap lagi, kena bercampur gaul dulu dengan kengkawan yang main jentera ni, barulah dapat ilmu. Tapi ternyata membela sebuah jentera MPV ni memang UP kos nya. Itu baru kos asas memberi makan belum lagi campuran modifikasi luar biasa yang aku telah selesai di jentera pertamaku. Yes aku mesti boleh. Kombinasi penting rakan-ilmu dan juga $$$$.