Blogger Backgrounds

Isnin, 23 April 2012

Sepagi di Lot Lelongan Kereta



Dah banyak kali aku pergi ke tapak lelongan ini, tetapi aku bukanlah pembida. Hanya keseronokan melihat kereta-kereta yang di lelong. Perlu di fahami rata-rata kereta yang berada di tapak ini adalah dilelong oleh bank. Perkataan mudah “kete kena tarik”. Bank melelong pada garis harga pasaran kereta berkenaan atau berapa lagi hutang owner lama di bank. Yang sah apabila kereta mereka di sini, owner lama telah diblackklist statusnyer. Sedih juga melihat kebanyakkan owner lama adalah melayu. Apa boleh buat hanya mampu membaca setiap geran kereta berkenaan dgn tawadok....

Ada 2, 3 kereta yang aku rasa berbaloi untuk dibeli pada hari ini, namun di ingat kembali, aku datang hanya untuk melihat. Lama dah aku terfikir dalam hasrat ini untuk membeli dan membuat sebuah dua kereta sewa. Memandangkan aku bekerja di kalangan pelajar university maka pasaran itu ada. Tunggulah insyaalllah 2 atau 3 tahun lagi mungkin kewangan mengizinkan. Ingat impian bermula dengan anganan dan pastikan ia berakhir dengan kenyataan hehehehhe.

Melihat pelelong melelong kereta aku di sapa oleh pembida no 509 sorang cina yang begitu ramah berbual denganku dengan memberi sedikit pengalamannya sepanjang membeli kereta lelong. Aku yakin dia merupakan pembeli kecil-kecilan berdasarkan perbualan kami. ‘Beli satu bikin sedikit kemudian jual untung lah skit’ ujarnya.

Aku berlalu apabila selesai lelongan semua kereta.

Jumaat, 20 April 2012

Bila aku mula bercakap seorang.

Wah bunyi nyer memang serius, aku yang empunya diri pun rasa cmgitu. Parah kot aku ni? Perkara ni terjadi bila aku duk berseorangan terutamanya di rumah. Aku rasa aku stress sekarang ni mungkin memikirkan hal peribadi aku sendiri. Hinggakan apabila masuk tidur, aku memerlukan sehingga 2 jam baru tertidur atau lebih lagi.

Kenapa jadi macam ini? Mungkin aku tidak boleh berkongsi segalanya di alam maya ini. Kerahsiaan dan pemendaman di dalam diri menyebabkan aku lagi tertekan dengan keadaan, mujur percampuran aku dengan rakan-rakan sedikit sebanyak dapat melupakan perkara berkenaan seketika.

Sampai bila persoalanya? Bila di fikir sampai bila aku tambah tertekan…………………

Rabu, 18 April 2012

Ayoyo.....ini macam bolehkah?











Berita Harian Metro:


SUBANG JAYA: Lima pelancong warga Thailand dan seorang pemandu lori kontena cedera parah dalam kemalangan membabitkan sembilan kenderaan di Lebuh raya Elite, di sini, malam kelmarin.
Kejadian jam 11.45 malam di Kilometer 13.8 Arah Utara berhampiran susur keluar Putra Heights itu bermula apabila sebuah lori kontena merempuh bahagian belakang bas ekspres yang berhenti di laluan kecemasan.
Difahamkan, bas ekspres terbabit berhenti serta merta selepas diarahkan peronda Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) yang memintas kenderaan itu.
Bas membawa 30 penumpang itu dikatakan dalam perjalanan dari Johor Bahru ke Hatyai ditahan selepas dikesan memandu melebihi had laju.
Pegawai Turus Trafik Selangor, Deputi Superintendan Azmi Mansur berkata, ketika rempuhan itu, kereta Proton Inspira dipandu anggota SPAD dan bas berkenaan sudah berhenti di lorong kecemasan malah, empat anggota penguat kuasa bertugas juga sudah keluar dari kereta untuk membuat pemeriksaan. Bagaimanapun, katanya, beberapa saat kemudian, sebuah lori kontena yang dipandu laju dari arah belakang merempuh bas berkenaan sebelum lori itu tercampak ke dalam gaung.
“Akibat rempuhan lori itu, bas terbabit melanggar belakang kereta anggota SPAD, namun mereka sempat menyelamatkan diri.
“Kemungkinan pemandu lori berkenaan mengantuk dan tidak menyedari bas ekspres itu sedang berhenti menyebabkan dia tidak sempat mengelak sebelum terbabas di sebelah kiri jalan dan terhumban ke dalam gaung kira-kira 50 meter,” katanya ketika dihubungi, semalam.
Katanya, siasatan lanjut masih diteruskan mengikut Seksyen 43 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987 bagi mengenal pasti punca sebenar kemalangan itu.
Katanya, semua mangsa yang cedera parah termasuk pemandu lori kontena yang kritikal dihantar ke Hospital Putrajaya untuk menerima rawatan.
Difahamkan, tujuh kenderaan lain iaitu lima kereta termasuk kereta milik SPAD, satu van dan sebuah lori tiga tan terbabit dalam kemalangan itu selepas tidak sempat mengelak bas ekspres serta lori kontena berkenaan.
Sementara itu, SPAD menerusi satu kenyataan yang dihantar kepada Harian Metro semalam, menafikan kemalangan berpunca daripada tindakan anggotanya memintas dan memberhentikan bas ekspres terbabit secara mengejut.
“Ketika kejadian, dua anggota SPAD sudah berada di dalam bas terbabit manakala dua lagi anggota berada di luar bas,” kata kenyataan itu.



Komen aku:


Terkejut aku menonton berita jumaat lepas..Pertama kenapa jadi cmtu? Kedua ehh SPAD boleh tahan bas? Ketiga Ghairah kah sampai terlupa prosedur? Keempat kenapa sampai banyak kenderaan terlibat?
Inilah dia persoalan yang aku fikirkan dan aku juga hampir melengkapi jawapan-jawapan nyer melalui sedikit pembacaan di internet. Ada blog memperincikan mengapa dan kenapa. Tapi rata-rata semua memandang negatif kepada SPAD. Jika dilihat pada gambar kemalangan dan kedudukan kenderaan SPAD aku sendiri hampir yakin kebocoran kecuaian semasa melaksanakan prosedur arahan berhenti.
SPAD dalam satu kenyataan mengatakan bahawa mereka tidak bersalah dalam hal ini, wah awal2 lagi dah cakap tak bersalah. Salah atau betul dalam Negara demokrasi ini keputusan salah atau betul di putuskan oleh mahkamah, bukan pihak terlibat.
Diharap perkara ini tidak akan berlaku pada masa akan datang dan pihak yang memantau perjalanan badan-badan penguatkuasaan di jalanraya perlu lah tidak sewenang-wenangnya membenarkan kuasa yang ada seperti polis tidak dilibat sama kepada agensi-agensi lain. Aku seperti luahan terdahulu-terdahulu agak kecewa dengan Negara ini yang mempunyai banyaknya agensi penguatkuasa di jalanraya, namun apabila tiba musim perayaan lepas OPS skikap gagal hanya pihak polis sahaja di persalahkan, mana mereka2 yang lain? Nak sebut? Korang semak-semak lah siapa yang boleh saman korang di jalanraya Malaysia ni.


komen SPAD:


KUALA LUMPUR (13 APRIL 2012) - Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (“S.P.A.D.”) hari ini mengesahkan bahawa sebuah kenderaan Penguatkuasa S.P.A.D. dengan nombor pendaftaran WVN 6719 telah terlibat dalam satu kemalangan yang turut membabitkan sebuah Bas Ekspress dan sebuah lori kontena. Kejadian berlaku pada jam 11.50 malam pada 12 April 2012, di KM13.3 di Lebuhraya Elit (arah Utara).

Untuk makluman, S.P.A.D. juga sering mendapat aduan melalui email dan twitter mengenai cara pemanduan kenderaan perkhidmatan awam dan barangan dalam keadaan merbahaya terutamanya pada waktu malam di lebuhraya Elit. Atas aduan yang sering diterima, pihak Penguatkuasa S.P.A.D telah meningkatkan pemantauan rondaan di lebuhraya tersebut.

Ketika menjalankan rondaan di lebuhraya Elit, Penguatkuasa S.P.A.D. telah mendapati Bas Ekspress dengan nombor pendaftaran JNA 6399 yang dimiliki oleh KKKL Sdn Bhd, dipandu dalam keadaan merbahaya lalu ditahan untuk pemeriksaan. Bas Ekspress tersebut telah ditahan di laluan kecemasan lebuhraya tersebut dan lampu kecemasan (“hazard light”) bas tersebut turut terpasang. Untuk makluman juga, kawasan di mana Bas Ekspress KKKL ini ditahan adalah berhampiran laluan susur keluar ke Putra Heights di mana terdapat banyak lampu-lampu jalan.

Sedang Penguatkuasa S.P.A.D. membuat pemeriksaan, sebuah lori treler dengan nombor pendaftaran BJF 6958 yang dimiliki oleh Veteran Timur Sdn Bhd telah merempuh belakang Bas Ekspress KKKL yang sedang diperiksa. Akibat pelanggaran yang agak kuat itu, Bas Ekspress ini telah bergerak lalu melanggar kenderaan S.P.A.D. yang berada di hadapan bas tersebut.

Selepas kejadian di antara Bas Ekspess, Lori Treler dan kenderaan S.P.A.D. ini berlaku, terjadi pula kemalangan yang melibatkan sebuah van dan dua buah kenderaan persendirian. Ianya merupakan kemalangan yang berasingan akibat kenderaan-kenderaan yang diperlahankan untuk melihat kejadian yang berlaku. Ada juga pemandu yang memberhentikan kenderaan mereka 100 meter dihadapan kenderaan Penguatkuasa S.P.A.D. Keadaan ini telah menyebabkan kemalangan di antara van dan kenderaan persendirian tersebut.

Berikutan kemalangan ini, pihak Penguatkuasa S.P.A.D. telah membantu mengawal trafik dan mangsa-mangsa yang cedera, sementara menunggu pihak polis dan ambulans untuk sampai ke tempat kejadian.

Ketika ini, kes kemalangan berada di bawah siasatan pihak polis mengikut prosedur-prosedur yang ditetapkan di mana antaranya termasuk juga membuat ujian air kencing ke atas pemandu treler tersebut untuk memastikan sama ada beliau bebas dari pengambilan dadah. Dalam masa yang sama, S.P.A.D. sedang membuat pemeriksaan terhadap Veteran Timur Sdn Bhd, pemilik lori treler yang telah merempuh Bas Ekspress KKKL Sdn Bhd.

S.P.A.D. amat serius dan memandang berat di dalam memperbaiki tahap perkhidmatan pengangkutan awam darat. Sehubungan itu, kerjasama dari semua adalah sangat dialu-alukan jika mendapati sesuatu keadaan yang membahayakan orang awam. Kami boleh dihubungi di talian bebas tol 1-800-88-9600 yang membolehkan S.P.A.D. memantau perkhidmatan kenderaan pengangkutan awam darat.



aku suka komen blog ni:


Jumaat, 13 April 2012

sALAH SALAH ooo sALAh SIAPA......

Semalam aku tengok 999 Tv3, Bagaikan aksi dalam filem The Fast and The Furios, sekumpulan pelumba kereta bertindak berani dengan menganjurkan lumba pecut kereta jarak dekat secara haram di Lebuh Raya Utara-Selatan berdekatan Plaza Tol Skudai di sini tengah malam 31 march lalu.


Wau hebat tangkapan polis kepada golongon pengguna jalanraya yang berjiwa perlumbaaan. Sebanyak 103 kenderaan di tahan di tol skudai kerana di dakwa berlumba haram. Siapa salah? Siapakah yg harus di persalahkan?


Kita orang melayu mesti 2 persoalan ini akan wujud xkira apa situasi pun. Tetapi bagi aku persoalan yang lebih penting mengapa kesalahan itu terjadi?

Mengapa mereka-mereka ini minat perkara ini? Bila dah minat maka ia sama konsep cam belajar perlu ada sekolah. Jadi bagi konsep perlumbaan, minat ada mengapa ruang dan lokasi tiada? Mengapa-mengapa? Ia berlumba lagi dan lagi? Apa pihak berkuasa Nampak? Hanya kekejian dan kejar target penyalahkan orang2 ini? Mengapa tidak Nampak dan selami jiwa mereka? Mudah..sediakan trek, atau lokasi khas di hujung minggu…CUKUP..apa lagi masalah? Takut bating plak? Itu tugas korang lah pihak berkuasa, korang kan kata expert tentang perjudian, ikutlah tindakan sewajarnya. Jangan Nampak aktiviti ni je bab judi ni mcm2 aktiviti lagi berjudi malah secara terangan lagi, pi tengok2 perkara tu.

Aku bukanlah support lumba haram tetapi aku sedih dengan minat mereka yang boleh di salurkan secara sihat jika mendapat sokongan semua pihak. Sekarang ni byk aktiviti yang kurang diminati di angkat menjadi tumpuan. Tanpa memikirkan minat golongan-golongan ini juga. Benar kata salah satu petikan dalam filem hantu kak limah balik rumah “Itulah jadinya jika pemerintah dari golongan yg dh lama memerintah dah tua tanpa boleh fikir apa org muda nak, fikiran orang tua jadi hasilnya untuk minat orang tua” gitu ler lebih kurang maknanya.

Satu lagi aku tak suka dengar apabila pihak berkuasa melalui slot 999 itu mengatakan “biar jem jalan, jangan buka dahulu” tak fikir ker? Kesusahan pemandu lain yang tak bersalah, mana tau isteri sakit nak bersalin ke, semput ke, ada urusan penting ke….apa kitaorang yg guna jalanraya ni tak penting ke? Wah-wah-wah bila VIP nka lalu pandai pulak kau halau dan perambat kitaorang yg guna jalan raya ni suruh ketepi?


What the hell aku pun warganegara yang bayar cukai lah ko buat aku macam tu.

Khamis, 12 April 2012

Daulat Tuanku yang ke-14


11 April 2012 Rabu kata mudah ialah cuti.


Duk umah diam-diam tanpa bergerak, berehat konon nyer. Semangat berehat akhirnya menjadi kebosanan yanga amat bosan. Pehh azab aku duk umah hari ni. Esok tak sabar nak pi keje.

Hari ini pertabalan Yang Di Pertuan Agong yang ke 14 Tuanku Abdul Halim Mu”adzam Shah di Istana Negara Jalan Duta buat pertama kalinya mengadakan majlis pertabalan ini. Aku sempat menonton siaran langsung upcara ini. Melihat gelagat manusia di dalam istana serta raja-raja melayu dari negeri lain yang hadir pada majlis ini.





Ada 2, raja melayu yang pernah aku lihat mereka secara live iaitu Raja Pahang, Sultanah Pahang dan Raja Perak kedua-keduanya bukan pada majlis rasmi. Sempat juga mengenal perihal sikap raja Pahang yang begitu perihatin dengan masalah rakyat di negerinya. Yang aku pernah terdengar, Raja Pahang ini suka bersalaman sengan orang, sehingga jika ada majlis rasmi melibatkan diantara raja, dia yang paling lewat duduk di kerusi VIP sebab sibuk nak salam dengan semua tetamu, dan di sahkan pada majlis siaran langsung pada hari ini., tapi xlah sampai lewat duduk di kerusinya, bab salam tu tetap ada. Respek dengan tuanku sebab dia yang hulur dan mendapatkan orang yang dia nak salam bukan orang yang datang kepadanya. Itu bukti mudah sikap tuanku.


Bagi Sultan perak, aku pernah jumpa dalam kete tanpa escort dan tanpa tinted...camne? kita org biasa ni pun nak tinted kete tahap cat hitam cermin...sekali Sultan negeri xde tinted daa kete...mau tercekik tengok.


Berbalik kepada Agong baru yang mencipta byk sejarah diperlantikkan baginda, pertama guna istana Negara baru, dan kedua Perdana Menteri dari keluarga yang sama. Itu sejarah sahaja, namun catatan sejarah yang lebih penting adalah perjalanan 5 tahun yang mendatang. Daulat Tuanku.

Selasa, 10 April 2012

2 minGGu Sudah


























Haa terjadi lagi lama sudah tidak menulis catatan di dalam blog ni, teringat tap jari malas sangat ingin bergerak, balik rumah rs nak baring je kat sofa macam kucin. 2 aktiviti terjadi dalam 2 minggu ni. Pertama kursus jati diri di hulu langat (tak best sebab aku demam) dan yang ke 2 membuat kerja yang tak pernah habis. Emm yelah keje mana habis kalu habis tak de pekerjaan lagi ler untuk aku. Sedikit gambar semasa kursus.