Blogger Backgrounds

Khamis, 14 Julai 2016

Kategori orang yang tak dapat datang majlis korang yang korang rasa Terkilan dan geram.


Ada satu perkara yang aku amat terkilan di majlis perkahwinan aku, berkenaan jemputan. Sebelum aku meluahkannya ia mungkin membawa perpekstif buruk terhadapku, tetapi apa yang aku maksudkan sebenaranya adalah amat berlainan, entahlah sama ada aku terlalu berharap ataupun aku sendiri tak tahu kenapa aku berasa begitu. Tetapi percayalah aku bukan berniat negatif cuma rasa sedikit terkilan, bukan berdendam.
Berkaitan jemputan, ada 2 kategori para jemputan yang buat aku terkilan:
  1.  Geng yang suka bertanya bila nak kawen
  2.  Jemputan yang masa dia atau anak diaorang kawen aku berusaha datang meraikan

Bagi kategori pertama ni, terkilan aku bercampur geram, kenapa? Bagi yang tahu spesis macam gini mesti korang amat meluat dengan diaorang sibuk bertanya pasal bila nak kawen, kalu muka ala-ala baik sibuklah wat tazkirah kepentingan berkahwin. Kalu korang kenal diaorang 8 tahun ada je point diaorang nak kenakan korang terutama di khalayak ramai. Tapi akhirnya bila jemput, antara skripnya xdapat datang kerana itu lah inilah padahal dah jemput sebulan awal pun. Geng macam gini kalu korang jumpa pas ko kawen dia memula akan:
  • Say sorry (terutama di tempat xde orang) dengan pelbagai alasan yang menyedihkan
  • Dah lama skit kawen dia akan menyalak balik tanya pasal baby pulak


Aku nasihatkan orang camgini korang sound tegak terus je, sebab bila kena sound mesti dah tidak berani nak malukan korang lagi. Korang faham tak apa aku rasa dengan golongan ini?

Bagi golongan kedua, bukan nak harap orang balas untuk datang majlis aku, tapi secara realitinya kebanyakkan undangan yang aku hadiri, aku sanggup korbankan masa dan kos untuk hadir jika di jemput awal walaupun ada kes yang kadangkala aku terpaksa bekejar dengan hal peribadi yang amat penting pada masa yang sama. Ada jemputan sejauh negeri Perlis aku hadiri. Kadang-kadang juga jika kenalan itu datang dari pengantin perempuan dan aku ada hal yang tidak dapat di elak langsung, aku akan berusaha untuk datang di majlis pengantin lelaki tanpa mengira lokasi walaupun tak kenal. 
Begitulah apa yang aku hadapi untuk golongan ini. 

Namun apa yang aku dapat adalah kekecewaan dari harapan, entahlah mungkin korang baca statement aku ni memang seakan mengharap dibalas, tetapi sebenarnya bukan itu. Sukar aku nak gambarkan dengan perkataan yang jelas. Selepas insiden ini, aku seakan malas untuk berkorban bagi meraikan majlis sebegini lagi pada masa akan datang, bila aku buat statement ni seakan aku mementingkan diri sendiri atau lebih tepat “mentang-mentanglah majlis dia dah lepas”. Tapi bukan begitu..uh sukar sukar.




Walau apa pun, golongan ini hanya sedkit dalam peratusan jemputan aku, namun kesan terkilan aku amat tinggi. Masih ramai lagi yang hadir untuk meraikan, malah ada yang aku betul-betul tidak sempat datang masa majlis diaorang kawen dulu turut hadir. Kebiasaanya jemputan yang aku tidak hadiri disebabkan oleh faktor kesuntukkan masa di jemput terlalu rapat dan di dalam planner telah masuk event lain, namun kes sedemikian tidak banyak.


0 Komen: