Blogger Backgrounds

Rabu, 25 Ogos 2010

2 hari bermain



Emm nak cerita pn macam tiada apa, termenung sejenak dihadapan laptop ni. Apa yea nak diceritakan? Tapi yang jelas dalam 2 hari minggu ini aku kurang buat kerja, entahlah aku rasa malas yang amat. Bermain ke sana ke mari, melawat unit orang lain dan sebagainya. 2 hari ini juga aku berbuka puasa di luar. Isnin berbuka puasa bersama jabatan di masjid university dan selasa berbuka bersama rakan-rakan di luar juga. Wah malas betul aku sampai nak buat juadah berbuka di rumah pun dah malas. Haa esok gaji pulak lagi lah kemungkinan berbuka di luar tu tinggi.

Selasa, 24 Ogos 2010

Berbuka Bersama Rumah Anak Yatim Darul Izzah Bangi

















Ahad lepas aku berkesempatan berbuka bersama anak-ank yatim daru rumah anak yatim Darul Izzah bersama Kelab Keretaku. Mengikut sejarah rumah anak yatim ini telah lama aku jelingi kerana ia betul-betul bersebelahan Lebuhraya Plus arah Selatan. Sejak tahun 1999 lagi, kenapa? Yea dulu aku belajar di Shah Alam so 2 minggu sekali akan pulang ke Johor Bahru menaiki bas secara tidak langsung akan melalui lebuhraya dan bersebelahan rumah anak yatim ini. Dalam hati ada menaruh harapan bilakah aku akan dapat beramal di rumah anak yatim ini.

Akhirnya harapan itu menjadi kenyataan selepas 11 tahun kemudian, bila mendapat tahu bahawa aktiviti ini akan diadakan, aku merasakan peluang sudah menjadi kenyataan.
Walaupun tidak lama di rumah ini sekadar berbuka puasa, tapi aku puas hati hajat yang bermula dengan pandangan kemudian terdetik dihati dan akhirnya kaki berjaya melangkah ke rumah ini. Alhamdulillah.

Sabtu, 21 Ogos 2010

11 hari yang lancar


Leka dek tugas seharian xsangka dh 11 hari berpuasa, itu pun setelah terdengar di radio selepasa bersahur. Kalau tak memang malas nak amik port kira pun. Bangun sahur dan sibuk berbuka, berbuka pun kekadang je kat luar, itu pun ajakan kengkawan dan di tambah pula letih otak bekerja so malas nak masak.Tapi pas balik berbuka kena masak gak untuk juadah bersahur. Takkan nak makan meggi kot bersahur, maklumlah selera best bila sahur so kenalah cari menu yang best jugak. Tapi pas sahur aku gagal untuk tidur semua selepas walaupun pada mula bangun tu memang mengantuk tahap mata dig am-gam. Pelik pulak tahun ni, kalu dapat lelapkan mata pun Cuma tidur-tidur ayam je kalu best skit tidur-tidur itik je tapi yang pasti memang tidak menyenyakkan.
Weekend ni nak pi shuppin keperluan raya yang patut, nak beli baju mak dengan ayah. Baju aku under progress, well warna apa yep? Alamak aku pun dh lupa????lama dah hantar sebelum puasa lagi, tapi ada kelainan skit lah baju melayu tu.

Di samping sibuk dengan dek Mitsubishi, aku juga mengambil masa untuk termenung sejenak memikirkan kehidupan ini, kehidupan aku dan juga kehidupan orang yang kebetulan aku termenung mereka lalu depan aku. Bagus juga mencabar minda sambil melayangkan fikiran sambil membuat kesimpulan sendiri di dalam hati yang tiada siapa tahu. Lama dah aku fikir pasal kehidupan ini, hidup untuk apa? Pergi kerja-balik kerja?
Apa kesudahanya jawapan yang aku gagal untuk mendapat jawapan yang kukuh walaupun aku hari-hari melaluinya. Jika dilihat kehidupan manusia ni semua sama, hidup macam roda dari segala aspek dan akhirnya kematian menamatkan segalanya. “When Life is nothing and when dead is possible”

Selasa, 17 Ogos 2010

Selamat Berpuasa


Maaf lambat mengucapkan selamat berpuasa dek kesibukkan tugas seharian ditambah pula aku pulang ke kampung bagi menyambut awal ramadhan. Kali ke-3 aku berpuasa di sini, mengikut catatan perjalanan puasa aku tahun-tahun kebelakang memang semuanya ditempat orang. Shah Alam, Kuantan dan kini Melaka. Itulah pengorbanan yang perlu dikorbankan bagi menjual kepakaran. Walaubagaimanapun aku tetap bersyukur kerana setiap kali menyambut awal ramadhan aku berkesempatan pulang ke kampung.

Tahun ini paling panjang iaitu selama 5 hari dapat berpuasa awal di kampung. Ada sesuatu yang aku rasakan susah nak cari pada orang bujang sepertiku iaitu aku bangun untuk bersahur dan boleh bersahur dengan juadah yang berat. Sejak dahulu hingga kini aku banyak menyaksikan rata-rata orang bujang yang hidup berasingan dengan keluarga memang sukar atau tidak bangun untuk sahur. Entahlah bagiku sahur itu wajib dan mesti meraikannya, mungkin juga aku telah dibiasakan oleh mak aku untuk bangun bersahur. Hai terima sahajalah kelebihan aku ini seadanya.
Dalam minggu ni juga aku duk sibuk mencari perbezaan di antara Mitsubishi Cedia dan Mitsubishi Evolution 7, Nampak macam sama tapi dimanakah perbezaan kembung itu???? Meh search google image to see dan tolong aku cari perbezaannya. Gud Luck

Selasa, 10 Ogos 2010

Konvokesyen lagi -versi enam



6-8 Ogos merupakan konvokesyen ke 6 bagi tempat ku bekerja. Macam biasa aku terlantik di dalam AJK Protokol. Menjadi pengiring VIP ang datang. Nasib agak baik sebab walaupun nama naik tapi aku tidak tersenarai bagi mengiring mana-mana VIP. Uh lega, walaubagaimanapun aku datang juga pada hari kejadian bagi member sokongan dan backup kepada rakan lain. Nampak susah bagi AJK ini tapi aku sukakanya berdamping dengan VIP-vip memang best walaupun penuh dengan protocol.
Penerima Ijazah Kehormat kali ini adalah Tan Sri Salleh Sulong dan Tan Sri Musa Mohamed. Tan Sri Salleh memang sempoi Cuma kita sahaja yang terlalu berprotokol tapi ok lah melayan dia walaupun aku sebenarnya hanya melihat rakanku menguruskan dia. Dari cerita yang diceritakan, yup dia seorang yang best ‘thumb up’. Kisah hidup pun menarik bermula dengan akauntan sahaja so apa yang dia jadi sekarang? Hebat-hebat. Dia ada 17 unit kereta….hehhehe.

Isnin, 9 Ogos 2010

Bumper Baru Final Versi L lima



Minggu lepas dapat seunit bumper depan lima satu dua, yup ni bumper final bagi siri L lima. Harga pasaran memang menakutkan rm 1250 bagi sebuah bumper depan yang bagi orang kebanyakkan kata “gila”. Itu hakikat bagi aku dan pemuja-pemuja daihatsek ia lambang prestige. Tiada plan pun nak beli dalam waktu terdekat tetapi apabila harga pasaran yang di tawarkan menuruni dari harga pasaran sebenar, ia merupakan peluang, mengapa tidak. Cuti puasa yang panjang dia ambil perancangan bagi menghantar jenteraku ke dalam kedai fabric bagi membuat salinan fabric dalaman baru dengan corak yang baru. Berapa pula melayang? Hai dunia-dunia.

Khamis, 5 Ogos 2010

Membuat Wasiat



Hampir sebulan aku mengarang wasiat. Malam ni baru teratur skit segala maklumat yang aku ingin masukkan menjadi padat dan tidak meleret-leret. Awal tahun lepas aku daftar dengan amanah raya bagi membuat wasiat mengenai segala harta yang aku miliki supaya tidak timbul kekusutan di kemudian hari. Aku sedar akan kepentingan Amanah Raya Berhad (ARB) kepada diriku, yelah siapa tahu tarikh kematian mereka, mudah sahaja bagiku, aku tidak mahu pihak yang masih hidup pening nak urus itu nak urus ini mengenai harta aku.


Aku juga takut ada di antara asset yang mungkin warisku tak dapat mengesannya. Jadi dengan ada ARB ni jadinya semua aku dah istihar dalam 1 borang. Bayaran tidaklah mahal mana kira mampu lah untuk pegang amanat ni. Bercakap berkenaan harta tentu orang ingat aku ni banyak harta, takde-takde pun adalah juga dengan saham yang berderet, buku akaun bank yang berlambak dan itu dan ini.


Bukan sahaja bercakap pasal harta malah hutang juga, dengan ARB pengistiharan yang dibuat jadi senang warisku untuk claim insuran mengenai hutang tersebut, claim insuran untuk bayar hutang-hutang itu lah apa lagi xdelah bila dah mati bunga berjalan dan lebih parah bagaimana dengan konsep kematian dan hutang?


Sedih juga bila baca balik wasiat aku terutama baris-baris akhir, apa boleh buat persediaan awal perlu untuk semua. Kata Raihan ingat lima perkara sebelum lima perkara tetapi aku ingat perkara ke 6 lah ni.


Bila dah mati adakah aku tahu semua ini lagi? Adakah aku duk fikir lagi perkara ini lagi?

Selasa, 3 Ogos 2010

Kombinasi Kehidupan Seminggu



Hampir seminggu aku tidak menjengah untuk coretan diblog ini. Sibuk atau merajuk aku pun malu nak cakap. Yang pasti aku dah mula bekerja masuk 8 pagi dan balik tepat jam 5 dihadapan swap card machines. Best juga seminggu balik awal kerumah, dapat jugak mengemas sedikit-sedikit. Biasanya aku mengemas secara mingguan.


Rutin berubah pula dalam minggu ni. Jika di fikir bagus untuk persediaan bulan puasa nanti, ye lah aku pastinya akan memasak untuk berbuka merangkap masakan untuk sahur juga. Bukan nak tunjuk rajin tapi itu hakikatnya. Best apa memasak baru rasa bagaimana sibuknya orang perempuan balik kerja untuk membuat kerja dapur dalam masa yang terhad sekitar jam 5.30 hingga 7.00 petang. Untuk 3 menu aku mengambil masa hampir 2 jam itupun kalu guna dua dapur dengan sebaik mungkin. Itu belum lagi bagi masakkan yang rumit mau sampai jam 8 aku di dapur. Hehehehehe masak sendiri makan sendiri, takpelah janji boleh telan. Dari beli makanan kat luar belum tau sedap (berkira gak dengan duit yang dikeluarkan) ataupun mengugurkan rambut aku ni dengan perasa tambahan yang aku tak tahu berapa kilogram dia letak dalam makanan.


Pesta Konvo Ke-6 tak lama lagi dalam minggu depan sahaja, macam biasa aku akan menjadi pengiring VIP, kalau dulu TNC UPM tetapi kini namaku hanya di peringkat apungan atau lebih mudah kategori standby. Tak pasti siapa nama VIP yang akan masuk untuk aku kelak. Harap-harap tiada lega skit bleh rilek or ke Jom Heboh heheheh penat juga..ah tiada istillah berehat bagiku.

Minggu ni penuh duk berjemur dengan acara drift di litar terdekat, uh panas-panas. Rentung aku yang sedia rentung ini. Apa boleh buat dah minat.